Kayıtlar

Ebabil etiketine sahip yayınlar gösteriliyor

Ebabil bir kuştur!

Resim
Yazın Müjdecileri Ebabiller Geldi Nisan ayının müjdecileri , keskin çığlıklarıyla İstanbul’a geldiler . Onlar ki havada uyur, havada çiftleşir, havada beslenirler, çok nadiren yere inerler, uçan böcüklerin düşmanı , göklerin hakimleri çelik kanatlı Apus Apus’lardır. Ne pus ne pus? Apus Apus: Latince ayaksız demektir.   Biz Türkler ona çobanaldatan, yelyutan, güngüç, çomarlık, durulu, keçisağan adlarını vermişiz ama en afilli adı "ebabil" Arapça kökenlidir, kelimenin anlamı sürü, bölük demektir . Kırlangıca benzer bu kuş hatırladınız değil mi? Kırlangıçtan biraz tombulca kanatları elips şeklindedir. Ayakları çok kısa olduğu için yerde yürümesi çok zordur çünkü gövdesini taşımak için yeterli değildir Tanrı onu hep uçsun diye yaratmıştır.   Fil Suresinde Adı Geçen Kuş Hız onda, manevra onda, aero dinamik onda, çok parçalı çelik gibi 180 derece açılabilen çeneler onda, olağanüstü kamuflaj onda, Skorsky, Kobra helikopterleri halt etmiş  havada aslı kalmak o...

Bumerang kuşları

Resim
Bahar geldi içim kıpır kıpır. Kuş gözlemine çoktan başladık, göçmen kuşlar geçiyor bölük bölük. Hazır bölük demişken bölük anlamına gelen Ebabilleri tanıtayım istiyorum. Nisan ayının müjdecileri, İstanbul’a keskin çığlıklarıyla ile geliyorlar. Tanımayanlar için söyleyelim Ebabiller uzun elips kanatları ve çatal kuyruklarıyla Kırlangıçların şişmanı diyebiliriz. Hatta abartmak gibi olmasın Hürriyet’in Bumerang logosuna benzetebiliriz. Latince adları Apus Apus’tur Latince’de ayaksız anlamına gelir. Biz Türkler bu kuşa Keçisağan, Çobanaldatan isimleri vermişiz ama sanırım bu adlar çevirilerden kaynaklanan bir adlandırmalardır. Alman mitinden alınmış olabilir çünkü “Ziegenmelker”  Ziegen/Keçi, Melker/süt ineği anlamına gelir.  Güya bu kuşlar yazları ağıllara dalıp keçilerin sütlerini emerler, çünkü ağızları büyük ve karınlarının altı süt içmekten beyazlamıştır(Ak karınlı Ebabil) bu kuşa daha sonra “Yelyutan” adı verilmiştir, aslında kulağa hoş geliyor.Of, bu etimoloj...