Yahnikapan Abdülkerim

Önce olayı anlatayım sonra derdimi! Vakti zamanında Osmanlı Şıkkıevveli (defterdar) Yahnikapan Abdülkerim adında bir bürokrat varmış! Yahnikapan lakabını öğrenciliği yıllarında almış. Mektepte öğle tatili olunca jet hızıyla yemek sırasına giren o! Tabi o zamanlar jet diye bir kavram yok! Yemeğin en yağlı yerini kapan o! Etin en güzelini seçen o! E bu kadar meziyet olunca öğrenciler arasında “Yahnikapan” namı almış yürümüş. Huy bu değişir mi! Kazık kadar adam olmuş! Millet keraat cetveli ezberleye dursun bizimki dalavere dümen oluvermiş Şıkkıevvel yani Başdefterdar. Ondan bir sakal bundan bir hediye derken Karun kadar zengin olmuş. Paran mı var derdin var! Boşuna söylenmemiş bu sözler! Halk bu zenginlikten rahatsız olmuş neticede bir isyan sonunda mal varlığına el konulmuş.Rahmetli Cem Karaca adam için bir ağıt yakmış "düştüm mahpus damlarına öğüt veren çok olur" şeklinde. Mahpusda çok sıkıntı çekmiş. Mal canın yongası derler, zopaydı, işkenceydi, servetin yerini söylememiş ve sefalet içinde ölmüş.
E, bunu bize niye anlattın Bolat! Liyakata göre değil de siyasete göre bürokrasi tanzimi yapılırsa birey değil de zümre ve grup çıkarları toplum çıkarıymış gibi lanse edilirse memleketin “yahnikapanları” çoğalıyor. İşini sevmeyen, çalışmayı sevmeyen bir sürü insan akşam olsa da eve gitsek derdinde! Bunun önüne geçilebilmesi için toplumun birlikte çalışması lazım! Nasıl? Mesela İstanbul’da  “Şeffaflık Derneği” var! Dernek aynı zamanda Transparency International'ın amaç ve ilkelerini de Türkiye’de paylaşıyor. Sayfasına göz atmakta fayda var. Örneğin siz KPSS’den 85 alıyorsunuz açıktasınız ama bakın görün 65 puanla hamili yakın kişiye işe girmiş! Oppps demek lazım! Gel hele bu neden böyle izah et demek lazım!

Yorumlar

teşekkürler hem yahnikapan için hem de şeffaflık bilgileri için.. haklısın sorgulamak ..gerekirse hooop demek gerek
Yasemin dedi ki…
Malesef hic bir sey diyemiyorsunuz:(
Mutlu Eller dedi ki…
Şeffaflık Derneği süper Bolat!
Böyle şeylerden neden bizlerin haberi yok? (ya da sadece benim mi yok acaba?)
Blogger Bolat dedi ki…
Dayatılanla Yaşamak, ben teşekkür ederim yorum için :)

Lulu, demeliyiz diye düşünüyorum :)

Semi, oldu işte :))
Harika bir yazı olmuş. Benim de bütün sıkıntım aynen bahsettiğiniz şu durumla ilgili... Yağkapanı ,unkapanı ,şekerkapanı derken biz elimizde boş kapanlarla kalıyoruz...
Blogger Bolat dedi ki…
Berlin'in Nar Çiçeği, kesinlikle ama biz buna müsaade ediyoruz :)
Caner Cangül dedi ki…
Ayı gibi kuvvetin olacağına torpil yapacak bir dayın olsun demişler mi bilmem, ben dedim :) bu işliyor ve işleyecek. Artık elden geldiğince mücadeleye devam.

Berlin'in Nar Çiçeği Yağkapanı, Unkapanı dedi ya, bunu İstanbul ile bağlayalım: Buradaki "kapan" bugünün deposu, ambarı, toptancı hali gibi idiler.
Blogger Bolat dedi ki…
Caner, teşekkür ederim. Bunu da sayende ben öğrenmiş oldum. Torpil o kadar alıştığımız bir durum ki! İnanamıyorum.
bozbek dedi ki…
Bilgi dağarcığımıza ne güzel birşey kattın Yanhikapan Abdülkerim'i ve Cem Karaca'nın o çok sevdiğim şarkısının onun için yapıldığını bilmiyordum..

Şeffaflık Derneği'ni öğrenmem ise harika oldu ki, izninle bloğumda ben de paylaşmak isterim bu derneği..Bilenler çoğalsın..
umarım kapamazlar guzel ısler yapıyor gıbı gorunuyor
Nuraycatasarimlar dedi ki…
Şeffaflık derneğini bende duymamıştım,ilginç geldi ,yalnız kpss de 85 -90 puan alıpta işe giremeyip 30 puan alanların işe yerleştirildiğini duymuştum.Sonra vekil yakınlarının en kaliteli işlere yerleştirildiğini bizzat görüyoruz :)) Torpil yıllardır var ,bundan 25 yıl önce ablam bir işe giriş sınavında 80 puan almış işe yerleştirilmeyi beklerken ,diğer hanımefendi 65 puanla işe girmişti:)
Adsız dedi ki…
Sabah sabah şöyle izah edeyim..Maalesef ki ve maalesef ki ülkemiz az gelişmiş bir ülke …Evet aynen böyle..Az gelişmişten kastım maddi koşullara bağlı gelişmişlik değil..Eğitim, öğretim, kültür, insanlık, değerler ..Bir bütün halinde..İnsanların yetiştirilme tarzında özgür iradeleri yok..Seçmekten çok seçtirilmek var..Herşey çocukluktan itibaren yetiştirilmeye bağlı…Geçenlerde kızım, “Anne ben üniversiteye gitmeyeceğim, keman çalacağım sadece ” dedi..Bende “Bak şimdi kızım tamam istediğin hobi ile uğraş sonuna kadar destekçinim, ama önce elinde bir mesleğin olsun..Bu eldeki meslek tabiri de ne çirkin aslında..Yani meslek elde değil, gönülde olmalı ..Seve seve yapılmalı, saygı duyulmalı..Neyse işte..Ona anlattımda anlattım…Yani izahım şudur ki bir yerler kocaman kocaman yanlışlarla dolu..Dolu….
Melange dedi ki…
Seffaflik derneginden hic haberim yoktu..sayfalarina göz attim simdi, bu tür girisimlerin oldugunu görmek umut veriyor :)
elvin dedi ki…
Blogunuz I like it harika, benim blog http://skrtu.blogspot.com varlığınızı bekleyin
Elif Ayvaz dedi ki…
Hakkaten neden böyle şeyleri biz de bilmiyoruz yahu?!

Çok güzelmiş oysa ki.

Yahnikapan da çok ilginç bir bilgi yine.

Bir kez daha teşekkürler.
Meyra dedi ki…
üzerine açık açık uzunca konuşulacak hatta yazılacak bir konu aslında.Bir o kadarda iç acıtıcı!Bu yahnikapan durumunu sorgularsanda sorgulanacak duruma düşüyorsun maalesefki!
Yine cok hosuma giden bir yazin, ne kadar isterdim boyle esprili konusup anlatabilmeyi, sen eminim cok da guzel fikra anlatiyorsundur, ben hatirlayamiyorum bile bir fikra, bu dilin cok guzel bir meziyet : ) Hikayeyi de sevdim, cikan dersi ve sonucu da. Italya da en cok bunu seviyorum, herkes hem de neler DIYOR DIYEBILIYOR susturulmadan, korkutulmadan, ne karikaturler yapiliyor, demokrasiyi ne guzel sindirmisler iclerine. Darisi bir gun basimiza ama coooook zor bence bizde. Bu arada sana versatile odulu yolladim, yazdigin konularin cesitliligi ile en cok sen hakediyorsun : ) yakin zamandan favorim birkac postuna linkledim, tercih etmezsen haber ver ana sayfana linklerim.

http://lilamoonlight.blogspot.com/2012/01/pink-vanity-tags.html

Iyi haftasonlari
Begonvilli Ev dedi ki…
Günümüzde Yahnikapan'ın klonlanmış halleri ortalıkta dolaşıyor ama henüz sonlarının ne olacağı bilinmiyor. Bakalım ilahi adalet vuku bulacak mı.. Şeffaflık Derneği'ne kolaylıklar dilerim.
Blogger Bolat dedi ki…
Bozbek, sürekli gelişmeli dağarcığımız birbirimizden çok etkileniyor:)

Biricit, biz sahip çıkmaz isek otomatikman kapanır neden iş çıkmaz kendilerine :))

Nuraycatasarımlar, ne diyebilliriz ki! Adalet, biraz adalet:)

Dejavu, o kadar güzel anlatmışın ki durumu, çocukken başlıyor hatalatar, onu yapma, bunu yapma!

Melange, evet güzel dernek amacı güzel çünkü daha çok şeffaflık :)

Elif, teşekkür ederim:)

Meyra, yapmalıyız bunu kendimiz çin olmasa gelecek için:)
Blogger Bolat dedi ki…
Aylin, halk olarak mücadele etmeyi sevmiyoruz. Adam kadını evire çevire dövüyor apartman inliyor bir kişi polisi aramıyor! Bugün, Atatürk'ü diktatör olarak yargılayanlar var! Oysa ne çok şey borçluyuz ona! Ama gelişicek biz geliştireceğiz, ben sen o, biz siz onlar yani! Bloğumla ilgili güzel yorumların için teşekkür ederim. Onur duydum :)
temerrüt dedi ki…
Şıkkıevvel defterdar mı demekmiş.ne güzel çok sevdim bu kelimeyi:)

çok güzel anlatmışsınız.
ve çok çok doğru noktalar.
Müstehzi dedi ki…
Bu ülkede hizmetliler çalışmayıp işten çıkarıldıklarında vekil tanıdıklarını ortaya koyabiliyor-iki gün önce yaşadığımız olaydır-.Gülsem mi ağlasam mı bilemiyorum.
Öyle çok 'çok' getirmeye başladık ki garabetlerin önüne!
Yine de umut var mı? Umalım!
Joe Q. Public dedi ki…
That looks good

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı