İstanbul'un Dergileri

Evimde hiç de fena sayılmayacak bir kütüphanem var. Önemli gördüğüm dergilerden birer tane biriktiririm. Dergilerin kentlilik bilincinin önemli ayaklarından biri olduğuna inanırım. Çoğunun ömrü uzun olmasa da dönemine az ya da çok etki etmiştir. Estambul dergi yayıncılığında da merkez olmuştur.
İşte İstanbul Dergileri
Bulletin de Nouvelles:  İstanbul’un ilk dergisi Fransız Büyükelçiliği yayınlamıştır.
Kipseli: Rumca kadın dergisi, ilk kadın dergimiz.Yıl 1845
Vaka-i Tıbbıye: Türklerin yayınlamış olduğu ilk dergidir. Aylık tıp dergisidir.1849
Mir’at:  Resimli ilk Türk dergisidir.Yıl 1863.
Musiki-i Osmani: Türklerin ilk müzik dergisi. Yıl 1863.
Mümezzyiz: İlk çocuk dergimiz. Yıl1869.
Şehbal : İlk magazin dergimiz. Yıl 1909.
Felfefe Mecmua: Felfese dergisi. Yıl 1910.
Kadınlar Dünyası:Türklerin ilk kadın dergisi. Yıl 1913.
Millitetebbular Mecmuası: İslami konular içeren dergi. Yıl 1915.
Harp Mecmuası: Savaşı yılları, askeri dergi. Yıl 1915.
İçtimaiyat Mecmuası: İlk sosyoloji Dergisi. Yıl 1917.
Kurtuluş:  İlk Marksist içerikli dergi. Yıl 1919.
Tarih ve Edebiyat Mecmuası, Ali Emiri Efendi’nin dergisi. Yıl 1922.
Sevimli Ay: Nazım Hikmet, Halikarnas Balıkçısı bura yazar. Yıl 1925.
Türkiyat Mecmuası: Türkoloji alanındaki önemli dergi. Yıl 1925.
İstanbul Şehremaneti Mecmuası: İlk yerel yönetim dergisi. Yıl 1924.
Darülbedai: İlk tiyatro dergimiz. Yıl 1927.
Arkitet: Halen yayına devam eden mimarlık dergisi. Yıl 1931.
Atsız Mecmua: Milliyetçi dergi, Nihal Atsız. Yıl 1931.
Varlık: Sanat-edebiyat dergisi. Yıl 1933.
Boğaziçi Dergisi: Şirketi Hayriye’nin yayını(şimdiki İDO). Yıl 1936.
Büyük Doğu: Dönemin önemli siyasi dergisi, Necip Fazıl. Yıl 1943
Doğan Kardeş: Önemli bir çocuk dergimiz. Yıl 1945.
Türk Dili Edebiyatı: İstanbul Üniversitesi edebiyat dergisi.Yıl 1946.
Musiki Mecmuası: Dünyanın en uzun ömürlü ikinci dergisi. Yıl 1948.
Milliyet Sanat: Kültür-Sanat dergisi severek takip ederim. Yıl 1972.
GırGır: Haftalık mizah, karikatür dergisi. Oğuz-Tekin Aral. Yıl 1972.
Sanat Dünyamız: Fikir sanat dergisidir, takip ederim. YKY.  Yıl 1974.
Birikim: Sol çizginin önemli dergisidir. Yıl 1975.
Fırt: Bir çırpıda çıkarıldığı için bu ismi almıştır. Hürriyet'ten Ayşe Aral’a selam olsun, babacığının kurucusu ve yaratıcısı olduğu dergidir. Halit Kıvanç, Müjdat Gezen, çok sevdiğim Necdet Şen ağabey bu dergide çizmiştir. Hatta Sezen Aksu bile burada yazmıştır. Yıl 1976.
İstanbul Dergisi: İBB desteği ile 2008 yılına kadar çıkmıştır.
Roll: Anarşist tavırlı müzik dergisi. Yıl 1996.
P Dergisi: Rafi Portakal'ın şahane dergisi, alır okurum. Yıl 1996.
İstanbul Araştırmaları Dergisi: İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nce çıkarılır. Yıl 1997.
Cornucopia Magazine: İngilizce yayınlanan süper bir dergidir, yurt dışına gideceksen tabak çanak alma al bir seri Cornucopia Dergisi güzel bir ülke tanıtım yapmış olursun. Londra, Paris, Dubai, Berlin…aklına Helen her yerde vardır, bilen bilir satın alır.
1453 Kültür Sanat Dergisi: Kültür A.Ş tarafından yayınlanır benim de emeğim vardır ilk dört sayısında. Hey gidi günler hey.
Ayrıca, Estambul'da yayınlanan şu dergileri de unutmayalım, Tombak, İstanbul Life, Timeout İstanbul ve Leman... Sizler de yoruma ekleyebilirsiniz. Hayat Mecmuası, Ses, Doğan Kardeş'i de yorumlardan ekliyorum. 

Yorumlar

Unknown dedi ki…
Dergi delisi bir insan olarak hicbir zaman sabit aboneligim olmadi fakat ilgilendigim konulardaki dergileri surekli aldim, mizah dergilerinin hepsini aldim :-)

Hala Turkiye'den gelirken bana bulabildikleri butun mizah dergilerini alir gelirler, daha guzel bir hediye olamaz :-)
Televizyon seyretmeyen birisi olarak (Kole Isaura'yi Girgir'dan ogrendim mesela), senelerdir gundemi mizah dergileri ile takip ettigim icin hepsinin yeri ayridir bende, Firt'in ismini ogrenmek cok guzel bir surpriz oldu benim icin :-)
Bilim teknik cok uzun zaman once terkettigim bir dergi, hali icler acisi! Ama cok severdim.

Kitap-lik vardi surekli aldigim, cok kaliteli bir yayin idi, bir de edebiyat dergisi ama ismini hatirlayamiyorum simdi.

Enis Batur'da Ses dergisini ovmustu bir yazisinda, son donemlerine yetisebildim o derginin, gercekten o kadar kaliteli bir magazin dergisi olsa yine alirdim sanirim :-)
Ha bir de denk gelirse (hani lobi/bekleme salonu gibi yerlerde) erkek dergilerini seviyorum, cok dobra, eglenceli ve duzgun oluyorlar.

Metro gastro'ya ulasamiyorum diye oluyorum! Sanirim Ozlemaki aliyor, gidince ondakileri calmayi dusunuyorum!!!! Cidden!!!!

Cosmo Girl olmadigim her halimden belli sanirim :-)
Blogger Bolat dedi ki…
Dergi kitapla gazete arasında daha yaşayan bir yayın bence dolayısıyla hayatımızdaki etkisi çok. Ben buradan SES dergisini post bir alta inince ekleyeceğim Başak :) Daha bir çok dergi var ama post uzayıp gitmesin diye iz bırakanları yazdım :) P nin hastaıyım, Milliyet Sanat alır okurum , Timeout İstanbul, Cornucopia'yı takip ederim. Mizanpajını beğendiğim dergileri de toplarım :)
Bu arada bir uluslararası yayın grubundan teklif geldi freelance İstanbul'dan yazacağız henüz kesin değil bakalım hayırlısı :)
LILA MOONLIGHT dedi ki…
Baya genis bir koleksiyonun varmis, cogunun adini duymamistim. Cornucopia yi yillar evvel Alacati Tas Otel de okumustum ilk ve cok begenmistim, cidden hediyelik bir dergi. Istanbul Life ve Timeout Istanbul da kafelerde beklerken ilk elimi attigim dergilerden, ne yenilikler var diye : )
N.Narda dedi ki…
Teklife sevindim, hayırlısı olsun :)
Blogger Bolat dedi ki…
Aylin, uzun yıllardır çıkan bir dergidir ve Türkiyenin tanıtımına olan katkısı inanılmazdır, Cornucopia Magazine'i yayınlayanları tebrik ediyorum, öpülesi insanlardır :))
Blogger Bolat dedi ki…
Anlaşabilirsek fena olmayacak ama bekleyelim görelim :)) teşekkür ederim.
Unknown dedi ki…
Ne guzel haber bu yahu! Olursa bloguna link koy mutlaka takip edelim :-)

Cok sevindim!
Mutlu Eller dedi ki…
Hayat Mecmuası' nı göremedim sıralamada.
Benim için ayrı önemi vardır, rahmetli babamdan cilt cilt hatıradır bana...
miniamania dedi ki…
Okudukça beynim şöyle bir dolaştı eskileri. Benim yaşımdakiler iyi hatırlar sanırım. Bir Doğan Kardeş vardı ki haftayı iple çekerdik çocukluğumda. Ne çok şey öğrenmişizdir o dergiden. Çoook eskiye gittim yahu )))
Şimdi öylesine kaliteli eğitici dergiler yok gibi mi ? yoksa ben mi uzak kalmışım ? Tabii Semi'nin Mutlu Elleri'nin anımsattığı gibi Hayat dergisini unutmamak lazım
Saygılarımla.
Sıcaklardan buharlaşmakla meşgul olduğumdan bu aralar pek çalışamıyorum hala yazacağım sana unutmadım )))
canan beycan dedi ki…
Dergiler benimde ilgi alanım.Severim değişik dergiler almayı,okumayı.Bu kadar çok İstanbul dergisi olduğunu bilmiyordum.Ama bazen çok ömürsüz oluyorlar.Bilgiler için teşekkürler..
Blogger Bolat dedi ki…
Semi, Hayat Mecmuası'nı bugün ekliyorum, aslında daha bir çok dergi vardı ama bir kaçını da okuyucu hatırlasım istedim :) teşekkürler.
Blogger Bolat dedi ki…
Doğan Kardeş'i de sizden ekleyelim üstat :) ben belki eğitim kavramının içinin daha farklı şekilde dolduğuna inanıyorum, bizim dergilerden öğrendiğimizi çocuklar bilgisayarlardan, oyunlardan veya benzeri şeylerden öğreniyor sanki ama o çocuk dergileri hala var olmaya devam ediyor :)) Ben buralardayım üstat müsait olduğunuzda belkerim maili:))
Blogger Bolat dedi ki…
Daha neler neler var bunlar üçte biri bile değil Canan :))
sevda s. dedi ki…
Abicim karikatür ve çizgi roman mı derler o türün meraklısıydı. Ben de her türlü okunacak şeyin. Bu yüzden Zagor, Teksas, Tommiks yanında bol bol da Fırt ve Gırgır okudum zamanında. Hem de daha ilkokula giderken ve bırak Gırgır ve Fırt'ın ismini bilmek, karikatür diye birşeyi bilmeyen arkadaşlarım vardı. Abim sayesinde çok şanslıyım ki Arap Kadri'yi taze taze okurdum :)
Blogger Bolat dedi ki…
Bambaşka bir nesil var artık sevda:) Dün Ayşe Aral düzeltme yaptıTekin Aral Fırt'ın kurucusu ve sahibiymiş. Çok şanslıyız biz o günleri gördüğümüz için:)

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı