Oo Istanbul good, Istanbul is good "Ayup Ayup"


İstanbul adalar Alyson Neel

İstanbul ve taciz olayları


Washington Post’ta yayınlanan bir makale ortalığı ayağa kaldırdı. Bu makale o kadar tuhaftı ki Hindistan’daki kadın tecavüzlerinden başlayıp İstanbul’u tacizin tam merkezi konumuna oturtuyordu. Ertesi günlerde Doğan Akın abinin t24 Haber Portalı’ndan Hazal Özvarış, yazının sahibi Alyson Neel ile röportaj yapmıştı.

Alyson Neel ABD, Louisiana’da ‘’siyasal iletişim’’ okuyor, Gazeteciler Yazarlar Vakfı’nın hoşgörü bursu ile Türkiyeyi İstanbul'u tanımaya davet edildiğinde hop otuyor hop kalkıyor, pek seviniyor. Her şey beleş! Neel, Today’s Zaman’da çalışmaya başlıyor. 

Röportajdan bazı kısımları alarak durumu Özetleye çalışacağım. 

“O kadar çok taciz hikâyem oldu ki! Daha buraya gelirken bile tacize uğradım. Ve böyle giyiniyorum… Üsküdar'da, Ümraniye'de, Beşiktaş'ta, Nişantaşı'nda, her yerde tacize uğradım…”
“…Bana Türkçe öğretirken "maşallah”, “inşallah" dediklerinde bayılmıştım. Sırf "maşallah" diyebilmek için bebek görmek istiyordum. Sonra yaşlıca ürpertici, pis bir adam beni süzüp ve vurgulu bir şekilde "maşallah" deyince iğrendim kelimeden. Sorun kelimede değildi, ama söyleniş tarzı başka bir tacizde söylenen "Benimle seks yapmak ister misin" cümlesi kadar kötü hissettirdi…”

“…Bir sefer sabah sekizde işe giderken bir adam beni takip etmeye başladı. Bir süre sonra kolumu kavrayıp "Seks yapmak ister misin" dedi. "Ciddi olamazsın” deyip kaşlarımı çattığımda "Oo İstanbul good, İstanbul good" dedi. Başka bir zaman da üstüme tükürüldü. Kedi çağırır gibi "Pis pis pis" dedi adam. Bir gün de baharat dükkânındayken biri köpek gibi ulumuştu…”

Taciz nedir?
"Taciz, seni rahatsız eden her şeydir.” Yani, bana göre, her şey taciz olabilir, rahatsız oluyorsam bir bakış bile tacizdir. Ki “Dur” demene rağmen gözlerini dikerek bakmaya devam eden insanlarla karşılaştım…”

Hazal Özvarış Soruyor “Nedir söylenmesi gereken? Sizin İstanbul rehberinizde Türkiye’ye gelen kadınlara önerileriniz neler olurdu? Kesinlikle "Çok ayıp" demeyi öğrenmeleri gerektiğini söylerdim. Çünkü söylemesi kolay…”

“…Bir Today’s Zaman parantezi açsak; oradaki ilişkileriniz, yazılarınıza gelen tepkiler nasıl? Today's Zaman'da tacizlere, kadın haklarına, ayrımcılığa dair hayli ilerici hikâyeler yayımladık. Editörlerim çok destekleyici oldular; mesela, Vajina Monologları hakkında yazmam için bana izin verdiler…” 

“…Türkçe konuştum, dinî argüman kullandım. Birkaç kez de taciz edenlere vurdum…” “- Nasıl?”

İstiklal Caddesi’nde bir adam popoma dokundu. Ben de arkasından koşup ensesine vurdum. Kocaman bir adamdı, arkasına dönüp beni görünce çok şaşırdı. Bir erkek bekliyordu herhalde. Karaköy’de de bir adama bu yüzden tokat attım…”

Film gibi yahu. Gerçekten bunlar yaşanmış olabilir mi? Olabilir. Alyson Neel, popüler olmak istiyor olabilir mi? Olabilir. Kadınların kıtır kıtır kesildiği bir ülkede Alyson Neel anlattıkları mümkün mü? Mümkün. Fakat durum Alyson Neel’in antenleri ile de ilgili olabilir! Her şey mümkün. Ben bunları konuşmanın yazmanın ayıp olmadığını düşünenlerdenim. Alyson Neel’in yazdıkları aşırı duyarlılık ürünü olsa da biz biliyoruz ki İstanbul’un çirkinlikleri bunlarla sınırlı değil.  Yazılanlar biz İstanbul severlere ağır gelse de yazılması gereken şeyler yazılsın ki Estambul bu pisliklerinden arınsın. 


Fotoğraf Kaynak: LSU

Yorumlar

Uyuşuk Hayalperest dedi ki…
Yazık.. Çok yazık. Neler yaşamış. Ben olsam gelmem bir daha.
RABİA SERTELİ dedi ki…
Doğrudur. Eğer sarışın, gösterişli ve de yabancı olduğu anlaşılıyorsa ki; onlar turist olmanın rahatlığıyla sokakta neşeli ve rahat davranışlar sergiliyorlar, mutlaka tacize uğrarlar. Biliyorsunuzdur, bizim kızlar sokakta hızlı ve ciddi yürürler. Bunun sebebi -bazı-erkeklerden korunmak içindir.
Sevgilerimle, kolaylıklar diliyorum.
Nesrin dedi ki…
Malesef bunların çoğu doğru, sadece o değil, otobüste, sokakta binlerce kadın yaşıyor aynı şeyleri :(
Ama bir tek Türkiye'de oluyor gibi yansıtmak da yanlış bir tutum.
kafadefteri dedi ki…
"Her güzelin bir kusuru vardır." sözü bu duruma uygun olsa gerek.
Adsız dedi ki…
İnsanların ve toplumların sosyokültürel gelişme düzeyleriyle ilgili şeyler maalesef.
Başak dedi ki…
Anlatılan bu olayları sadece istanbul'a mal etmemek lazım. Dünyanın her yerinde tacizde var.
tüm ayrıntılarına kadar doğru olduğuna eminim daha bugün haberlerde dinledim Amerika'dan gelen bir kadın kaçırılmış...Nasıl biryer oldu burası ben bunu anlamıyorum:/
Mutlu Eller dedi ki…
Doğrudur doğrudur Bolat!
Bunu en iyi kadınlar anlar. Dekolte giyinmek bile şart değil, biraz bakımlı, derli toplu giyin çık dışarı. Bakalım ne hikayeler çıkıyor...
Hele bir de sarışınsan vay haline!
Türkiye'de kadına bakış bu, maalesef...
Blogger Bolat dedi ki…
Gelmemek çözüm mü ki :)
Blogger Bolat dedi ki…
Kendimi kötü hissettim şimdi, bu kadar kötü müyüz efem ya! Bu taciz olayı gerçekten sıkıntı verici.
Alyson'a yazık olmuş.Her ülkede vardır böyle tipler,İstanbul'da da mevcut maalesef.Her çeşit insanın olduğu karmakarışık bir yer.Yeri geliyor,ülkemizin üst makamlarında oturan bir zat;bir bayanın rahat giyiminden ve hareket tarzından dolayı tacizi ya da tecavüzü hakettiğini söyleyebiliyor.Alyson dua etsin tecavüze uğramamış yoksa kürtaj yasasıyla ve onun sağlıkçılar üzerinde yarattığı mahalle baskısıyla yüzleşebilirdi.Bazı insanların ahlak anlayışı çok zayıf,insanların bu yönde kendilerini geliştirmeleri çok mu zor ?
Blogger Bolat dedi ki…
Bu kadar hırbo insanın yaşadığı şehirde tacizi normal görmek mümkün değil ama yine de olması en muhtemel şey!
Blogger Bolat dedi ki…
Bu kusur biraz ağır olmuş ama!
Blogger Bolat dedi ki…
Kesinlikle çok doğru!
Blogger Bolat dedi ki…
Keşke hiç bir yerde olmasa Başak!
Blogger Bolat dedi ki…
Off, kanun korkusu olmayınca, kanun orada ayrı burada ayrı, ona ayrı buna ayrı mahiyette uygulandığı için kimse tınmıyor!
Blogger Bolat dedi ki…
Bu haldemiyiz yani Semi, inan çok tırstım bu durumdan. Ama ar namus deyince bizden namuslusu yok! Bu ne perhiz bu ne lahana turşusu!
Blogger Bolat dedi ki…
Kanunlar caydırıcı olmalı. Mahalle baskısı ve insani olmayan arızalı geleneklerden uzak durulmalı. Off istanbul'da kadın olmak zor olmalı!
Depresif Ayu dedi ki…
Alyson şanslıymış bu kadarla kalmış, ortalık manyak dolu. Toplum olarak zaten acayibiz ve bu yolda tutarlı adımlarla ilerliyoruz ne yazık ki.
VuslaT dedi ki…
tAMAM 100 DE 100 HAKLI OLABİLİR AMA SANKİ AMERİKA ÇOK MU MATAH..OKUL CİNAYETLERİ, FUHUŞ, SARKINTILIK, BELLİ MAHALLELERE HİÇ GİREMEME..
bENCE KAMU OYUNA ÇİRKİNLİKLERİ YANSITIRKEN MUHTEŞEMLİĞİ DE BİR ŞEKİLDE HABER VEREBİLEN HAKLIDIR..
Bu tur yazilari yurt disinda okudugumuzda kendi ulkemiz ve insanlari ile ilgili utaniyoruz..tabiki dis ulkelerdede var bu tur olaylar ama adamlar, Turkiyede bir cok erkegin gunluk excersize i sayilan elle taciz olayini bile adami(yakalamak icin elden geleni yapip cogu kez yakaliyorlar) tv.de gostererek sapik damgasi vurarak ve hapse atarak cezalandiriyorlar....bizde ??
Bir İzleyici dedi ki…
Doğru malesef Bolat, yabancı olmaya bile gerek yok kapalı çarşıda bir kaç biraz dolaşınca esnafın laubali hallerinden tut, otobüsüne, minibüsüne....Malesef benimde tekme, enseye yumruk, ciyaklamalı savunma hallerim olmuştur :) bu ülkede başıma gelen tacizleri anlatsam kitap olur...
Bir İzleyici dedi ki…
Blogger şu yorumların altına bir "beğen" butonu koysa süper olurdu, bu yazıya yapılan yorumların hepsine beğen tıkı yapasım geldim :)
Blogger Bolat dedi ki…
Taciz için en doğru çözüm bu insanları toplum içinde ifşa etmek, tabi suçu ispat edilmiş olan odunlar için söylüyorum. Yoksa her iddia sahibi toplum önüne atılırsa bugünlerde yaşadığımızın beterini yaşarız!
Blogger Bolat dedi ki…
Her yerde var, keşke hiç olmasa. ABD'de oluyor diye bizde de olması suçu hafifletmez. İstanbul'un muhteşemliği için Alyson'a ihtiyacımız yok zaten Vuslat :)) değil mi ama. O bizim göz bebeğimiz.
Blogger Bolat dedi ki…
Utanmalıyız tabi, utanalım ki içimizdeki sapkınları ayrıştıralım!
Blogger Bolat dedi ki…
Aslında şunun özlemini hep çekmişimdir, şöle kadının biri kendine laf atanı gözümün önünde evire çevire bir benzetse :)) Esnafla laubali olmak hiç yanyana gelir şey değil!
Blogger Bolat dedi ki…
Öyle bir buton var mı acaba? Bak bununla ilgili bir hikaye anlatacağım, bu beğen tuşlarını bir türlü koyamıyordum ama joujou'da konulsun bloğa böyle bir buton diyordu. Günün birinde bir mail aldım adam bir güzel tarif etmiş dedim kendime. Bir de baktım bunu bir kadın blogger yazmış. Hatta emekli bir blogger. Düşün artık. Kadınlar bu toplumun daha önünde artık :)
Unknown dedi ki…
Bana ilk elle taciz de bulunduklarinda ortaokul 2'deydim. Ustumde dizlerime kadar kalin palto, kafamda bere ve agzim burnum atkiyla kapali idi, kis ortasi! Avazim ciktigi kadar bagirmis, hic kufur etmedigim halde sovmustum serserinin arkasindan, kikirdayarak uzaklasti benden pis herif!

12 senedir bu memlekette yasiyorum (USA), ne konser ne kalabalik, ne gece yarisi ne gun ortasi istedigin gibi gezersin bu memlekette! Buraya gelen Turk ademlerinin ilk sasirdigi da bu olur genelde, 'abi etraf hatun kayniyor donup bakmiyorlar bile' diye sasa kalirlar.

Yari ciplak gezersen bakarlar, haksiz da bulmuyorum :-) Abercombie mankenini donla yakaldagimizda resim bile cektirdik cocukla biz kadin olarak :-) Ama donup sadece bakislarinla 'ne bakiyorsun' diye bakarsan onune duser o gozler, bir telefonluk cani vardir tacizcinin, kadin haksiz bile olsa kilina dokunamazsin bu ulkede!

Seneler evvel buradaki yiyecek dukkanlarindan birinde siparis goturen cocuklardan birini eve atmis Amerikali bir hatun, sonra da bana tecavuz etti diye sikayet etmis para koparmak icin, sansina Turk bir avukat bulmuslar o da savciyi taniyormus, olayi anlatinca kizi kenara cekmis konusmus 'bak eger yalan soyluyorsan senin de basin belaya girer' diye korkudan geri almis kiz sikayetini! Aynisi Turiye'de oluyor, hemde kadin gercekten tecavuze ugruyor ama reziller ortalikta dolaniyor!

Neyse, lafi uzatmak istemem, bir toplumu bir ulkeyi kotu meyveleri ile tanitmak dogru degildir tabii ki ama kadina taciz ulkemizin ve halkimizin eeeeeeen onemli sorunlarindan biridir, bunu yabanci gozuyle okumak utanc verici ve fakat yine her zamanki gibi caydirici cezalarin uygulanmadigi, orumcek aglari ile kaplanmis kapali zihniyetlerin ahkam kestigi bir ulkede sorun nasil cozulur bilemiyorum. Kizlari kara kusakli Jackie Chen yapmak bir kurtulus olabilirmi acaba?

Bir İzleyici dedi ki…
Detaylara biraz daha hakimiz :)Düşünceler de sürekli hareket halinde olduğu için bu yuvarlak dünyanın etrafını dolanıp herkese uğruyor, bana gelene kadar birileri düşünmüş işte:)
LILA MOONLIGHT dedi ki…
Aci gercek iste, hic tacize ugramadim diyen Istanbullu modern bakimli bir genckiz varmidir acaba! Evet yabancilarin kotu deneyimlerini okuyunca uzuluyoruz o ayri ama ic elestirimizi de yapabilmeliyiz.
Blogger Bolat dedi ki…
Bence bu taciz tecavüz olayından sonra en iyi uygulama bu işi yapanları toplumun kucağına atıp insan içine çıkamayacak hale getirmek olabilir. Haklısın bu şekilde bir İstanbul istemiyoruz ama o odunlarda burada yaşıyor napacaz şimdi. Acaba şeylerinden mi sallandırsak :))
Blogger Bolat dedi ki…
Bence özeleştiri ve başkalarından gelen eleştirileri de ele alıp kendi kendimizi düzeltmemiz lazım.
Adsız dedi ki…
Hızlı ciddi falan yürüyorum birşeyden korunduğum yok, zaten sorun bu, korunmamız gereken hayvanlar nasıl yetişiyor?
Oglak Kizlari dedi ki…
Kadın olmak Dünya nın birçok ülkesinde zor bir zanaat.
Istanbul da da zor.
Ben de diğer kadınlar gibi, sokakta yürüken söylenenleri ''gerçekten'' duymuyorum artık.

Iyi şeyler de çok ama kötü şeyler de var.

Çok şey var söylenecek.

Dolu anne
sevdaninsokagi dedi ki…
Merhaba;
Yine çok önemli bir konu. Geçen hafta birkaç kez Tahtakale'ye gittim. Özellikle Mısır çarşısı'ndaki esnaf. Bıkmamış hala gördükleri bütün kadınlara laf atmaya. turist demiyor, Türk demiyor, kadınların hepsine söyleyecek hep bir lafları var.
Bağırsanda çağırsanda bunu değiştiremiyorsun. Zihinlerin içini değiştirmek gerek. Zor zor, kadınların yaşaması heryerde zor...
Nilay Lale Yılmaz dedi ki…
Bu tacizcilerden kurtulmak iyi bi egitim ve çok iyi cezalarla olabilir. Kadını ne kadar kaparsak o kadar çok erkek açlıkla gene saldıracaktır. Bunu önlemek için insanların egitim ve cezaların arttırılması ile birlikte kadınların ve erkeklerin korkmadan birbiriyle arkadaş olabilmelerini saglamak gerekli. Ne kadar kaç göç olursa ilgi o kadar artıyor. Tacizci kadın bulamadıgında ya kendi cinsine ya da çocuklara saldırıyor.Bunu kadınları kapatarak görüşmeleri engelleyerek önlemek mümkün degil.Bir arada korkusuzca yaşamanın yolu bulunmalı. Ve medyada da haber yapan maganda gazeteciler de egitilmeli.Çünkü özellikle magazinciler kendi düşüncelerini yansıtırken çok yanlış şeyler söylüyor. Örnegin mayoyla yakalandı... Ne demek kadın deniz kenarında neyle yakalaman gerekiyor? Bir de çektikleri fotograflarda öyle seçimler yapıyorlar ki.. İşte insanlarda yanlış algılar oluşmasına neden oluyorlar
Blogger Bolat dedi ki…
Elinde sopa ile kafalarını kırsan yine yaparlar. Alışmış adamlar laçkalaşmışlar. Turist kazıklamakta üstlerine yok.
Blogger Bolat dedi ki…
Kesinlikle çok haklısınız cezalar çok caydırı olmalı. Magandaların eğitimi işi bana biraz zor geliyor. Gazeteciler desen burunlarından kıl aldırmazlar.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı