İlk klibimi çektim, hayırlı olsun.


Manda yuva yapmış söğüt dalına türküsü

Türkülere Klip Çekilse


Kolej mezunu birkaç yeni yetmenin müzik klipleri üzerine yaptıkları espriye denk geldim. Diyorlar ki “ türkülere klip çekilse acayip eğlenirdik Bolat abi, mesela "manda yuva yapmış söğüt dalına" al nasıl çekersen çek Bolat Abi” Mandayı bul, bataklığı bul, yetmedi, söğüt ağacı bul, hadi onu da buldun git bir de mandayı söğüt dalında yavrulat hadi onu da yaptın koskoca manda yavrusunu sinek kapsın helikopter gibi alsın uçursun!


Anladığım kadarıyla türküdeki hikâyeyi çok soyut buldular. Başka bir ihtimal kendi kültürlerinden utandıkları için kendilerine göre daha halk olan türkülerle maytap geçme gibi bir yola tenezzül ettiler. Dayanamayıp atladım. “Bakın çocuklar aslında bu türküye klip çekmekten daha kolay bir şey olamaz çünkü adı üstünde halk türküsü çoğu somut gerçekler üzerine kuruludur” dedim. Folklor denilen şeyin sadece dans olmadığı öğretilmemiş demek ki çocuklara. Hemen oracıkta canlı canlı klibi çektim. İşte buyrun. 

Manda yuva yapmış söğüt dalına türküsünün hikayesi


Sabahleyin erken çifte giderken,  ammaaan ammaaaan: Sahneyi beş yaşında çocuk çeker. Adamın teki sabah çift sürmek, yediğiniz ekmeğin buğdayını ekmek amacıyla tarlaya gidiyor. Önünde iki adet öküz ve saban. Çiftçinin pantolonun paçaları çorabın içinde. Kırım Kongo olmasın diye çaktın mı? Ters ışığa dikkat et çekirge gerisi kolay.


Öküzüm torbadan düşmüş gördün mü? Öküzün torbadan düşme sahnesi kolay öküzün başına geçir bir yem torbası ki komşunun bahçesine saldırmasın. Türküde diyor ki öküzümün torbası ağzında değil. Amanın amanın Fazlım: Burada bir şey yok, kaytan bıyıklı Fazlı abiyi çekecen tamamdır.


Manda yuva yapmış söğüt daaaaalınaa, ammaaaan ammaaaan: Bu memlekette mandadan öküzden bol bir şey yok çekirge. Hele İstanbul hepten öküz ve manda dolu, korkma. Sok mandayı bataklığa, bataklığın olmazsa olması zaten söğüttür bebem! Kur coğrafya biyoloji zooloji belgesel ilişkilerini. Söğütlerin dalları suya doğru eğrilir zatten. Dolayısıyla söğüdün dalları bataklığın içindedir. Manda yavrusu sineklerden korunmak, çamuru macun yapmak için suya girer. Al sana manda yuva yaptı söğüt dalına sahnesi. Diyelim ki manda acemi, diyelim ki manda çaylak. Hemen gelir bir at sineği hayvanı en zayıf noktasından yakalar ve sokar, can havliyle sineği kovana kadar manda hoplaya zıplaya kaçar. Bu olaya da “sinek kapma” olayı denir. Eee, yavrusunu sinek kapmış gööördün mü?
Sahnesi de de tamam.  Amanın Fazlımmm. Bu sahneyi zaten çektik kopy paste yap  Fazlı abiyi çekirge.

Tridine banmak ne demek?


Tiridine tiridine, tiridine bandım: Bu sahne türküye sonradan bestecisi İsmail Bey tarafından eklenir. Tridine banmak sulu yemeğin suyuna ekmek banmak demektir. Kortdazür’de büyümediysen yapmışsındır çekirge, itiraf et fiyakan bozulmaz. Alayımız köylüyüz zaten.


Bedavamı sandın, para vidim aldım: Para her devirde dert çocuklar bedavacılık yok bu sahneyi en iyi siz çekersiniz. Elinizdeki ayfon bile dünyanın parası yavrı kuşum.


Tamam şimdi klip bitti jenerikteyiz çekirge.

Türkü: Orta Karadeniz, Amasya, Çankarı, Çorum, Kastamonu, Tokat dolayları anonim. Güfte: Musiki Cemiyeti Hakkı Berber Beste: İsmail Nayipoğlu Derleyen: Muzaffer Sarısözen. Yönetmen: Bolat Abi

Not: İyi de Bolat İstanbul bunun neresinde? Estambul bu postun fotoğrafında. İstanbul ve manda ilişkisine bakar mısınız. Birinci dünya savaşı yılları Haliç köprüsü üzerinden geçen manda kağnıları. Allah bu millete ve insanlığa böyle savaşlar  ve fakirlik yaşatmasın. Tanrım dirliğimizi, birliğimizi bozmasın! İçimizdeki vandallara akıl fikir versin! Fotoğrafı Amerikadaki bilmem ne üniversitesinden aparttım hatırlamıyorum.




Yorumlar

RABİA SERTELİ dedi ki…
Merakla, ilgiyle, zevkle ve yüzümde kocaman bir gülümseme ile okudum. Harika bir yazı. Alabilene çok dersler var.
Ellerine, yüreğine sağlık. Takipçin olmaktan gurur duyuyorum.
Sevgiler...
canan beycan dedi ki…
Bolat Bey yine çok güzel bir yazı .Kah gülerek kah düşünerek okudum. Genç nesil okusun isterim. Küçük kızıma da önereceğim.İnce bir mizahla gerçekleri çok güzel işlemişsiniz. Milletçe bir daha savaş acıları ve yoklukları görmeyiz inşallah demekle yetiniyorum.Kaleminize ve yüreğinize sağlık..
Harika! Ne keyifli bir yazıdır bu böyle:)
Ellerinize sağlık...
*mehtap dedi ki…
büyük olasılıkla türkü dilime dolanacaktır:) hayalimde canlandı, güzel olmuş klibiniz:))iyi akşamlar...
EVREN KONAKÇI dedi ki…
Bence ilk yazılı klip:) Nota katılıyorum. Amin.
İki Kum Tanesi dedi ki…
Okunası olmuş yine :) Sevgiler.
Unknown dedi ki…
çok keyifli bir anlatım olmuş..sevgiler
^Mila^ dedi ki…
Çok büyük bi eksikliğimize değinmişsin Bolat Abi :) Kültürümüz ile ilgili bilgi eksiğimiz çok büyük ve bununla birlikte bilgisizlik sebebiyle özümüzle dalga da geçiyoruz. Bilmemek değil öğrenmemek ayıp ama :) Klipte süper olmuş hani :)
Çok eğlenceli bir yazı daha saygılar efem....;))
AsOrTiK dedi ki…
çok güldüm, çok düşündüm.
ama çok keyif aldım bolat.
kalemine sağlık...
sevgiler
annemahsustan dedi ki…
Çokça düşündürücü, bir o kadar da inceden döşenmiş bir yazı daha...
Keyifle okudum, dilerim ki evlatlarıma bu klip gibi anlatma gereği duymam bazı şeyleri...
VuslaT dedi ki…
Alnından öpüyorum seni sevgili Bolat.Ben ablan Vuslat..
(aman ha eşinde beni söğüt dalıyla kovalamasın ben ablanı geçtim nirdeysee anan olacak yaştayım) Harika ironi..Bayıldım bay bay. amanın amannnn...
Elif Ayvaz dedi ki…
Okumayan, dinlemeyen, araştırmayan yaşdaşlarım oldukça... Üzülüyorum.
Neşeli Günler dedi ki…
çok keyifli olmuş yine :)
sevgiler
Blogger Bolat dedi ki…
Efem öyle şeyler yazmışsınız ki benim yanaklar al al oldu burada :)) sağ olun var olun.
Blogger Bolat dedi ki…
Okusun zıpır gençlik :) ama ben onlardan çok umutluyum:) Bitirsin okulu para kazanmaya ailesine milletine ve ülkesine ve insanlığa faydalı işler yapsın :) Benden selam söyleyin, bloğunu takip ediyoruz bu arada :)
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim o sizin güzel görüşünüz sizin iyi niyetiniz Özlem Hanım :) var olun.
Blogger Bolat dedi ki…
Dolansın Mehtap o bizim özümüz :) sözümüz. Manda yuva yapmış söğüt daaaaaaalına ammmmaaaaan ammmmaaaaan :)
Blogger Bolat dedi ki…
Eyvallah Evren :) evet ilk yazılı klip yazılı olarak kalacak herhalde :))
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkürler sevgili Fatoş :)
Blogger Bolat dedi ki…
Milacığım çok haklısın kültürümüz konusunda yeni neslin biraz eksiği var ama bana kalırsa daha eski nesillerin çook daha eksikleri var ki onlar yeterince donanımlı olmadığı için kültürümüzü çocuklarına yansıtamadılar :) Bak işte bundan güzel söz yok :) Bilmemek değil öğrenmemek ayıp ama :)
Blogger Bolat dedi ki…
Efem asıl saygı ve sevgiler bizden size olsun :)
Blogger Bolat dedi ki…
Ne mutlu bana, bir de türküyü youtube'dan filan açıp şöyle evin içinde oynasanız süper olurdu :) sonuçta bu bir oyun havası :)
Blogger Bolat dedi ki…
İnşallah öyle bir anlatma ihtiyacınız olmaz o yüzden kültürümüzle ilgili ne varsa download edelim evlatlara :)) ama çipi yakmadan :)
Blogger Bolat dedi ki…
Eywallah ablam :)) eşim okusa çok gülerdi bu duruma. Hürmetler sevgiler bizden size :) haydaaa dönüyoruz evin içinde bir iki tur bütün stresimizi oyun havası ile atıyoruz :)
Blogger Bolat dedi ki…
Elif can o zaman napıyoruz? Okuyan olarak okumayanlara anlatıyoruz, likelıyoruz, faceliyoruz....bla bla :))
Blogger Bolat dedi ki…
Çoook çook teşekkür ederim :)
Hayal Kahvem dedi ki…
Bolat, yazıyı tam tiridine kelimesine kadar gayet keyifle okudum. Ama tiridine tiridine bana bana yediğim tirit yemeği hayalimde canlanınca, yazıdan kptum. Hımmm... acıktım:))
Depresif Ayu dedi ki…
Çookkkkkkk keyifli bir yazı. Yüzümde kocaman bir gülümsemeyle okudum sonuna dek. Teşekkür ederim efenim ;)
Blogger Bolat dedi ki…
Afiyet olsun :))
Blogger Bolat dedi ki…
Ben teşekkür ederim, okuyup yorum yazdığınız için :))
Emilia dedi ki…
Galiba büyüklerimiz tarafından kültürümüz gerçek anlamıyla öğretilmediği için bunca reddediş.
Klip harika olmuş lakin. Devir değiştikçe bakış açısı yüzeyselleşiyor maalesef ki.
Blogger Bolat dedi ki…
Büyüklerimiz biliyor mu ki öğretin :))
Unknown dedi ki…
Var ya! Sen bi tanesin :-)

Turkuleri cok severim, bu turkuyu de severdim ama hic anlamazdim, birseyin mecazi ama neyi diye dusunur dururdum, sag ol, var ol, nur ol!

Bayildim vallahi bayildim :-)
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim arkadaşım, şimdi madem türküyü çözdün, youtubedan türküyü bulup türküyü uygun bir kaç figür ortaya koymak lazım :) moral motivasyon için birebir yani :))
Caner Cangül dedi ki…
hay bin yaşa emi! :))
Unknown dedi ki…
Ay-pod'umda var ayol!
Bilun ŞEN dedi ki…
Yıllardır belki de en eğlendiğim türkünün anlamını bana kattın :) Çok eğlenceli ve bir o kadar da 'anlayana' olmuş. Şahanesinki! :)
Blogger Bolat dedi ki…
Sende çok yaşa Caner :)
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim Bilun :)
LILA MOONLIGHT dedi ki…
Bolat cok yaratici bir klip olmus, ben en cok tridine kismina bayildim, kortdazur da buyumedim, ekmek banmaya bayilirim : )
Hahaa klip harika olmuş vandalara kapak olmuş :)) Bundan güzel anlatımda olamazdı doğrusu :)

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı