İstanbul’un Yedi Tepesi Neresi?

istanbul inşaat tepki şehircilik
Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemleri gurusu Zühtü Kayalı üstadıma sözümdü yerine getiriyorum. Bana bir gün “Bolat, şu İstanbul’un 7 tepesi neresidir yaz, yaz da Çamlıca tepesini 7 tepeden birisi sananlar öğrensin” dedi. Zühtü hocam söyledi ise akan sular durulur. Kendisi her ne kadar Matematikçi ve Ankaralı olsa da edebiyat severliği ve İstanbulluğu bizden ileridedir. Haydi, o zaman başlıyoruz tepeleri okumaya. 


İBB logosunda da bulunan 7 tepe nerede?


Birinci tepemiz: Topkapı Sarayının bulunduğu tepe
Başka neler var bu tepede? Aya İrini, İstanbul Arkeoloji Müzesi, ecnebi dostların Blue Mosque dedikleri Sultanahmet var, Yerebatan sarnıcı var, Milion Taşı var, Alman Çeşmesi ve Hipodrum var.

İkinci tepemiz: Nuruosmaniye Camisinin bulunduğu tepe

Başka neler var bu tepede? Kapalıçarşı, Firuzağa Camisi, Binbirdirek Sarnıcı, Çemberlitaş Hamamı, hamam deyince sırtım kaşındı hatuna bir el at desek, kaşağımıyım ülen ben diyecek kesin. Sonra efem yine Çorlulu Ali Paşa medresesi, Çinili Han var 2.tepemizde

Üçüncü tepemiz: Süleymaniye Camisinin olduğu tepe

Başka neler var bu tepede? Bunu herkes bilir İstanbul Üniversitesi, Çukurçeşme Hamamı, Süleymaniye Külliyesi, Mimar Sinan Türbesi, Laleli, Beyazıt ve  Zeyrek Camileri bulunur. Af buyurun bizim gibi idrar yarıştırmamış atalar iki imparatorluk yedi tepe üzerinde mimari eserlerle kapışmış. Yarışın böylesi başım üstüne.

Dördüncü tepemiz: Fatih Camisinin bulunduğu tepe

Başka neler var bu tepede? Bozdoğan kemeri var ama diğer eserler hatırlamıyorum eşekliğime verin efem.

Beşinci tepemiz: Yavuz Sultan Selim Camisinin bulunduğu tepe

Başka neler var bu tepede? Patrihane, Kariye, Fethiye Camisi bu tepede yer alır. Mozaik görmek isteyen Kariyeye gitsin efem şaşırır kalırsınız. Fethiye Camisi ise dış görünüşü ile bildiğin manastırdır.

Altıncı tepemiz: Mihrimah Sultan Camisinin bulunduğu tepe

Başka neler var bu tepede? Tekfur Sarayı yine bu tepemizde yer alır. Kaşıkçı Elması'nın fukara bir kaşıkçı tarafından bu sarayın bahçesinde bulunduğu rivayet edilir.


Yedinci tepemiz: Haseki külliyesinin bulunduğu tepe

Başka neler var bu tepede? Cerrahpaşa, Haseki taraflarında bulunan Arkadius sütunu bu tepede yer alır. Bugün avratpazarı(nasıl bir nitelemeyse) denen yerde bulunur. Bu sütun tılsımlıdır. Atma Bolat! Atmıyorum Evliya Çelebi yazar. Evliya atıyor ama zaman zaman.

Tamam tamam ukalalık yapma anladık tepeleri zaten biliyorduk. İyi de neden 7 tepe üzerine kurulmuş bu İstanbul, nedir bundaki hikmet? Şimdi efem, İmparator Konstantin İstanbulu 7 tepe üzerine bilerek kurdu. Çünkü o dönemde gökyüzünde 5 gezegen olduğuna, güneş ve ay ile bunun 7 ettiğine inanılırdı. İşte bu gerçekten yola çıkılarak güzel Constantinople ya da güzel Estambulumuz 7 tepe üzerine kurulmuştur.


Şunu unutmayalım bugün İstanboel il sınırına göre Çatalca, Hadımköy, Sultanbeyli, Sarıgazi, Silivri, Halkalı akla gelse de eski İstanbul sadece sur içinden oluşuyordu.

İmaj Kaynak: Devianart / Hocu

Yorumlar

Unknown dedi ki…
Aydınlatıcı oldu, İstanbulu az bilen benim için. Fransa da karşılaştığım İspanyol bir bayan turist Blue Mosque`yi gördüm diye anlattı, nereden söz ettiğini anlamadım:( Geç kaldınız bu yazıyı yazmakta:)
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim, Sultanahmet de Blue sıfatını hak edecek güzellikte çiniler vardır öyle aval aval bakası gelir insanın :)
Unknown dedi ki…
Sorsan "su yedi tepeden kac tanesini gezdin " diye yazini okurken saydim 4 tanesini gezmisim. Bu da benim ayibim olsun.
Bilgi için teşekkürler :)
:)))
Vallahi yazılarpostlar hazır eksik tamamlıyordum ki benden hızlı çıktın :))
Yaşa sevgili Bolat
Bende şu yedi tepe konusuna değinmek üzereydim !!!
Eline sağlık
Ve hayranım yazarken kendinizi kattığınız betimlemelere :))))
Harikasın :)))
Elif Ayvaz dedi ki…
Harika bir yazı olmuş bu! Her yerde paylaştım, herkes okusun. :)
maviye iz süren dedi ki…
Ne güzel istanbul la ilgili bilgileniyoruz sayenizde
teşekkürler:)
Seyyah Aile dedi ki…
Takibiniz için teşekkürler :) Çok güzel bir blogunuz var. Bundan sonra ben de sizin takipçinizim. :)
whiteglaze.blogspot.com
Asortik Krep dedi ki…
Avrat Pazarı dedin ya.. Şöyle bir bilgi buldum; Haseki (semt) İstanbul'un Fatih ilçesindeki eski semtlerinden biridir. Fındıkzade ve Aksaray semtleri arasında yer alır. 16. yüzyılın ortalarına kadar bu semt kadınlar için kurulan bir pazar dolayısıyla Avrat Pazarı adıyla biliniyordu. 1550 yılında Kanuni Sultan Süleyman'ın eşi Hürrem Sultan tarafından bu semtte yapılan Haseki Darüşşifası (Haseki Hastanesi), Haseki Hürrem Camii ve Haseki Külliyesi nedeniyle semtin ismi Haseki haline geldi. 1957 yılında genişletilen Millet Caddesi Haseki semtine ulaşımı kolaylaştırdı.
(http://tr.wikipedia.org/wiki/Haseki,_Fatih)
Blogger Bolat dedi ki…
Bence fena değilsiniz emin olun :)) En azından yarısını gezmişsiniz.
Blogger Bolat dedi ki…
Rica ederim :)
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim Elif harikasın :)
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkürler, biraz ayarımız bozuk galiba :)
Blogger Bolat dedi ki…
Rica ederim, bekleriz hep :)
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkürler :)
Blogger Bolat dedi ki…
E, güzel sayenizde bilgilendik, çok çok teşekkürler :)
Nilgün Komar dedi ki…
vay bilmediğimiz ne çok şey varmış!
yada görmediğimiz desek daha iyi olur dimi? herşeyi ordan burdan kitaplardan okuduk duyduk ama gidip de bizzat görmedik çoğunu! bunun için elimden geleni yapıyorum son zamanlarda ve bu yazında bana önayak olacak bilesin.. sevgiler..
RABİA SERTELİ dedi ki…
Birinci tepede Ayasofya unutuldu mu acaba? Arkadaşınızın dediği gibi Çamlıca'yı tepelerden biri sananlar için veya benim gibi yedi tepeyi sayamayanlar için yararlı bir yazı olmuş. Teşekkürler...
Zühtü Kayalı dedi ki…
teşekkürler osman bolat... yakında bir iki sorum daha olacak sana. hazırlıklı ol. milyon dolarlık sorular:)
Blogger Bolat dedi ki…
Okumakla kalmamalı kendi şehrimizi gezip hatta bina bina içimize sindirmeliyiz, teşekkürler :)
Blogger Bolat dedi ki…
Ah ah efenim, elbette Ayasofya olmaz olur mu var elbet, bunu benim hıyarlığıma vermek lazım. Kendimi Langa hıyarı ilan ediyorum :)
Blogger Bolat dedi ki…
Bekliyorum hocam, milyon dolar deyince benim gözler açıldı fıldır fıldır bilesin :))
Ferhat Kocabal dedi ki…
Yokuş yukarı çıkarken çok söylenmişimdir "Yedi tepene tüküreyim İstanbul" diye :)
Mr.E dedi ki…
Süper bir yazı iki ufak ekleme ile yazıya ufak bir katkıda bulunayım :)

İlki; dördüncü tepede hemen bozdoğan kemerine yapışık durumda olan Gazanferağa Medresesi'ni sayabiliriz ki kendisi Karikatür ve Mizah müzesi olarak hizmet vermektedir.

İkinci olarak da Septimius Severus'un İstanbul'u yedi tepeye kurulu olan Roma'ya ithafen "Nova Roma" olarak adlandırılması ve kendi yedi tepeyi içine alacak şekilde surları genişletmesi sonrası tepe sayısı yedi olmuştur :)
Caner Cangül dedi ki…
Ben köle kadınlar için kurulan pazar diye biliyorum.
Blogger Bolat dedi ki…
Tükürme Ferhat, her tepenin inişi var :))
Blogger Bolat dedi ki…
Mr.E, harikasın ülkemiz olmuş bir Mizah Müzesi malzeme bulmakta sıkıntı yoktur herhalde. Ama Karikatür Müzesini, ziyaret etmedim, süper oldu iyi ki yorum yaptın :)
darkolivee dedi ki…
Bir İzmir'li olara İstanbul bana muhteşem görkemli bir o kadar da korkutucu gelir :)
ama her gittiğimde bir kez daha bir kez daha hayran olarak dönüyorum
ama sadece gezmek için 1 haftacık yeter, fazlası beni bozar :)

teşekkürler bilgilendirme için

sevgiler
Blogger Bolat dedi ki…
Evet çok doğru muhteşem ve aynı anda korkutucu, güzel, çirkin, zengin fakir, kültürlü, cahil hepsini aynı anda içerir :))
Arzu Sarıyer dedi ki…
Ah tepeler ah birinde kızım okurmuştur birnde yaşamaktadır.Ben de arada sırada gelip gezmelere bitirememişimdir yedi tepenin tamamını...Harika bir yazı emeklerine sağlık teşekkürler Bolat.Yedi Tepeİstanbul diye bir dizi vardı doksanlarda çok sevdiğim bir dizi idi onu da anımsadım yazının içinde ,Meral Okay 'ı saygı ile anarak...
Blogger Bolat dedi ki…
Meral Okay deyince aklıma Yaman Okay geldi, toprağı bolsun ikisininde. Güzel insanlardı.
Asortik Krep dedi ki…
Bu bilgi de açık verilmemiş ama bende öyle biliyorum..Bolat ekler diye bekledim açıkçası..
LILA MOONLIGHT dedi ki…
Bolat ellerine saglik, yine guzel bilgilendirici ozet hap bir yazi yazmissin. Ben unutmustum bazilarini, hafizami tazeledin : )

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı