13 Eylül 2018 Perşembe

Ammo Faysal Mardin Kültür Mirasıdır

Yola çıktım Mardin'e düştüm senin derdine


Ammo Faysal ve Blogger Bolat Benzerliği Biz Artukluyuz!
Blog yazarları olarak İstanbul, Bursa, Hamburg, Antalya'dan bir araya gelip Mardin Müzesi'nin davetlisi olarak Diyarbakır Havaalanı'nda buluştuk. Artuklu mirası Mardin'e özel ilgim var çünkü biz de Artuklular gibi Selçuklu boyunun koluyuz. Amasya'daki Kaboğuz bölgesindeki atalarımı Osmanlılar Pontus'lara karşı Karadeniz'e tampon olarak yerleştirmiş. Tıpkı Selçukluların Osman Bey ve kabilesini Bizans sınır illerine yerleştirdiği gibi bir durum!


Antalya'dan gelen blog yazarlarını beklerken, bizi havaalanında karşılayan, valizlerimizi kendi özel aracının bagajına koyan kişinin aslında Mardin Müze Müdürü Nihat Erdoğan olduğunu ve kişisel aracı ile bizi havaalanında karşıladığını görünce farklı bir insan tipiyle karşılaştığımızı anladım. Bakalım hayır ola daha neler göreceğiz dedim...
 

Bir şehrin insan mirası Ammo Faysal




Baştacısın Ammo Faysal
Mardin Müze Müdürü Nihat Erdoğan Diyarbakır Havaalanı yolu üzerinde Diyarbakırlı meşhur bir tatlıcı önüne arabayı park edip Antalya'nın medarı iftiharı blog yazarları FullAntalya ekibini Diyarbakır kadayıfı tadarak beklemeyi önerdi. Diyarbakırlıların da eniştesiyiz neden olmasın! Kadayıf söylendi ama çay yok dedi tatlıcı personeli! Sen Diyarbakır'ın en meşhur tatlı zinciri olacaksın ama çayın olmayacak efenim semaver yarım saat sonra çayı demleyecek!

Mardin Müze Müdürü Nihat Erdoğan söze girdi:

"Böyle esnaflık mı olur, burada çay yoksa komşudan söyle böyle iş mi olur" dedi!

Neyse  müdürün ok gibi sözünden ayarı alan tatlıcı personeli çayı kadayıfla hazır etti.
Mardin Müze Müdürü Nihat Erdoğan o masada tatlıdan daha tatlı bir hikaye anlattı:

Yok demez Ammo Faysal, Ammo Arapça'da amca demek 


Benzin var mo Ammo Faysal?
"Bizim Mardin'de bir Ammo Faysal amca vardır. Çerçi geleneğinden geldiği için yok yoktur dükkanında. Gidersiniz Ammo Faysal'ın çarşıdaki dükkanına bir şey istersiniz yoksa bile yok demez! Hay Allah bugün bitti, size ne zaman lazım der. Siz yarın saat sekizde derseniz Ammo Faysal onu saat sekizde hazır eder. Bir gün başka birisine başka bir şey lazım olur. Ammo Faysal yok demez! Daha şimdi bitti yarın öğle vakti elinde olur der. Gidersiniz öğle vakti Ammo Faysal onu temin etmiştir. Ammo Faysal'ın bu durumunu bilen gençler akılları sıra Ammo Faysal ile dalga geçmek için dükkanın önünde araçlarını yavaşlatıp camı açarak Ammo Faysal benzin var mı benzin? Demişler. O da lafı yapıştırmış, kurşunlu mu kurşunsuz mu? İşte, esnaflık böyle bir şeydir..."

Dara Antik Kenti 6.000 kişilik 3 katlı toplu mezar anıtı
Nihat Erdoğan'ın anlattığı hikayeye bayıldım. Mardin Müzesi'ni, Çelbira üzüm işliğini, Dara Antik Kenti'ni, Mor Yakup, Mor Evgin, Dayrulzafaran, Anastasiopolis, Zeynel Abidin Camii, Kasimiye Medresesi, Zinciriye Medresesi, Sabancı Müzesi derken aklım hep Ammo Faysal'da. Müze Müdürü dedi ki festival kortejine katılmam lazım, biz de katılalım dedik çocuk festivalinin kortejine katıldık. Aaa bir de ne göreyim çocuklar cıvıl cıvıl, traktörlerden ve yayalardan oluşan kortejde Ammo Faysal'ın karikatürünü taşıyorlar! Mardin Ammo Faysal'ı baştacı etmiş. Allah her şehrimize böyle müdür nasip etsin demekten kendimi alamadım! Sen git Kalkınma Ajansına proje yaz, müzenin etrafındaki tarihi evleri müze adına satın al, restore ettir, bildiğin emlak işi yapıyor müze adına! İşte biz o restore edilmiş evlerde kaldık!

Gittik Ammo Faysal'ın tükanına kendisini bulduk. Vitrini düzeltiyordu. Elini öptük! Selam verdik, Ammo Faysal 85 yaşında olduğu için kulaklar az duyuyor ama dip diri maşallah! Arapça konuştu sanırım, bir şeyler söyledi anlamadık ama gülen yüzü ve Allahın selamını o kadar güzel yansıttı ki dil bilmene gerek yok.

Bir müze müdürü şehre nasıl hayat verebilir ki!


Mardin Müzesi Müdürü Nihat Erdoğan, Çini-Seramik Atölyesi
Bir müze müdürü düşün müzesinde aynı anda 10'dan fazla atölye işliyor. Bir müze düşün ki yeryüzündeki ilk tapu kaydı olan Asur taş tabletini barındırıyor. Bir müze müdürü düşün kalkınma ajansına proje yazan ekip oluşturup yüzlerce kadını istahdam ediyor. Bir müze hayal et, içinde her gün başka bir sanat etkinliği var! Müze festival yapar mı demeyin! Festivaller yapıyor, müzik grupları kurduruyor. Müdür sahneye çıkıp ney üflüyor! Müze mi, belediye mi, kültür merkezi mi, sanat galerisi mi, kalkınma ajansı, konservatuar mı belli değil. İnan olsun kafan karışır çipi yakarsın!

Kaç ilimizde arkeo park var? 


Mardin Müzesi'nin önüne toprak bir alan yapılmış, Mardinli çocuklar daha önceden toprak altına saklanan Mardin Müzesi'nin çini ve seramik atöyesi tarafından imite edilmiş kapları buluyor. Mardinli çocuklar Arkeopark'ta müze darphanesinde basılmış Artuklu Beyliği paralarını arkeloglar eşliğinde arkelog gibi buluyorlar. Mardin'de müzik susmuyor. Halk rahat, bölge yavaş yavaş refaha kavuşuyor. Mardin Havalimanı İzmir Havalimanı'ndan daha konforlu. Diyarbakır Havaalanı Çanakkale Havaalanı'ndan daha büyük.

Bu kavga neden diye çok düşündüm!


Yavuz Turgul'un Gönül Yarası Filmini Çektiği Köy Eskihisar
Mardin'den Nusaybin'e geçtik bir köy hayal et ıssız coğrafyanın ucunda! Ve o köyde bir çocuk Nihat Müdür gelmiş diyorsa olay bitmiştir! Adamla tanışınca kendimden utandım! Hep zamandan şikayet ederdim onu da blog yazarlarından Erkut yüzüme vurdu "Abi bırak bahaneyi, istersen kendi zamanını kendin yaratırsın.." dedi. Başrollerini Şener Şen, Meltem Cumbul, Timuçin Esen'in oynadığı "Gönül Yarası" filminin çekildiği Eskihisar Köyü'ne gittik. Kürt halkı her yerde olduğu gibi müşfik, ayran, peynir, kete ikram ettiler sağolsunlar. Bu kavga neden diye çok düşündüm!

Biz kendimiz için, ailemiz için ülkemiz için insanlık için ne yapıyoruz dostlar?


Blog yazarları blogger'lar Mardin'de
Elimizde tv kumandası o kanal senin bu kanal benim! Biz ne yapıyoruz? Elimizde telefon omurgamız eğrilenede kadar oyalanıyoruz! Telefon bizden daha akıllı! Hep şikayet, hep bir memnuniyetsizlik! Biri bunu yapsın, diğeri onu yapsın! Tayyip Erdoğan böyle Kemal Kılıçdaroğlu şöyle,  Devlet Bey öyle... Bizde hiç kabahat yok! Biz bi günah'ız. Birileri yapsın, birileri etsin, diğeri bulsun,  armut olgunlaşsın ağzıma düşsün!

Mardin'de üç sanal tokat yedim biri müze müdürü Nihat Erdoğan'dan "insan nasıl çalışır" tokadı, ikincisini Keşfet TV'den Erkut'tan zaman "yönetimi tokadı" üçüncüsünü de sağolsun Hüsamettin Abi'den yedik! O da yaşın önemi yok sen klarinet çalarsın "bahane üretme" tokadı! 

Gökten üç tokat düştü biri bana, biri sana biri de Mezopotamya'da Türk ile Kürdü dövüştüren yavş..lara gelsin!

"Kendine geldin mi Blogger Bolat" Evet, sanırım...

Mardin Müzesi'ne bi bakayım diyenler böyle buyursun


Mardin denince akılda kalanlar

Seni çok hoş buldum sevgili Mardin
Zinciriye Medresesi, Ammo Faysal, Dara Antik Kenti, Artuklu Mirası, Selçuklular, Mardin Müzesi, Sembüsek, Irok, İşkembe dolma, Arasta çarşı, Mardin eşeği, Abbaralar, Beyazsu, Nusaybin'deki sınır bölgesi, Eskihisar Köyü, bir de delirmiş gibi gece gündüz dükkanı önünde halay çekerek esbab satmaya çalışan esnaf insanına bir çift sözüm var, gürültü kirliğinden başka bir şey değilsin dostum! Mardin Mardin olalı böyle zulüm görmedi vallahi ehoy!

 

NOT: Müze Müdürü'nün eşi Berna Hanımla tanıştık tencere kapak olmuşlar. Al birini vur ötekine durumu. Arı vız vızz durumu. Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı'nda arı gibi Mardin için Türkiye için çalışmaya devam. Olay budur zaten. Atatürk'ün gösterdiği yol da budur! Mavi gözlerinin hastası olduğum Atatürk ne demişti? "İlk işimiz milleti çalışkan yapmaktır" en azında bay arı bayan arı da bu söz vücut bulmuş!