Kanlı Kilise, Meryem Ana Kilisesi'nin tuhaf tarihi

Moğol Kilisesi, Kanlı Kilise, Meryem Ana Kilisesini'nin banisi
İstanbul'da gezerken eğer dünyaya farklı bir şekilde bakmayı bilirseniz sizi etkileyen binlerce şey dikkatinizi çeker. Ben de bir gün Fener'de gezerken Kanlı Kilise'yi görünce çok şaşırdım. Ne farklı bir eser diye düşünmüştüm.

Neden kanlı kilise! Kim öldürülmüş! Bu kilisede nasıl bir vahşet gerçekleşmiş olabilir? Diye düşündüm ama biraz araştırınca Kanlı Kilise'nin tuhaf bir tarihi olfuğunu öğrendim. Moğol Kilisesi olarak da bilinen Fener Rum Lisesi gibi kırmızı tuğlalarından Kanlı Kilise ismini almış! Aslında kilisenin bulunduğu bu tepe üzerinde başka kiliseler varmış ama zamanla yangınlarda yok olmuş.

Bizans İmparatoru VIII. Mihail Paleogolos kızı Maria'yı dönemin kudretlileri olan moğollara gelin olarak Asya'ya gönderir. Zavallı Maria diplomatik bir kurbandır. Az gider uz gider savaş, kış, kuşatma derken Moğol Hanı Hülagü ölür. Hülagü'nün ölümünün ardından maksat gerçekleşsin diye Hülagü Han'ın 30 yaşındaki oğlu Abaka Han ile evlenmek üzere iken Maria Constantinapol'ü çok özler ve geri döner. Gençken rahibe olmak istemiştir. Ve tüm servetini Fener'deki bu tepenin etrafındaki bağ, bahçe, tarla ne varsa satın alarak buraya bir kiliseye yaptırır. Maria Paleogina rahibe gibi yaşar ve kiliseyi Meryem Ana'ya ithaf eder. İşte kilise prenses Maria'nın Moğolistan maceralarına atfen Moğol Kilisesi olarak anılır.

İstanbul'un fethinin ardından Fatih Sultan Mehmet'in fermanı ile Moğol Kilisesi, kilise olarak hizmet etmeye aralıksız devam eden tek mabettir. Oğul Sultan II. Beyazıt da bir fermanla kilisenin ortodoks toplumuna hizmet etmesi için izin verir. Kanlı Kilise'ye tuğlaları nedeniyle kanlı kilise denmesini hala tuhaf buluyorum. Bence Hanlı Kilise demek daha doğru olurdu! Pagan Moğol'un kiliseyle ne işi olabilir ki!

Yorumlar

Beyaz Yakalı dedi ki…
Çok ilginç gerçekten. Demmek ki isimlerden ön yargıya kapılmamak gerekiyor. Pagan Moğolların ismini anan kilise çok ilginç olmuş.
Merhaba Çok güzel bir bilgi . Teşekkürler
Bloğunuzu yeni keşfettim. Bana da Uğrarsanız çok sevinirim :)
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim güzele yorum için :)
Blogger Bolat dedi ki…
Terşekkürler Bahar Hanım, mutla uğrayacağım :)
Salih Çolak dedi ki…
Osman’ım döktürmüşsün yine
Blogger Bolat dedi ki…
Sağol kardeşim :)

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı