Hangi Yoldan Gideyim Abi!


Biliyorum ülkemizin çok büyük sorunları var ama ben yine de bir mikro İstanbul sorununu tartışmak istiyorum. İstanbul taksileri için kural yoktur, düzen ve özen mi dediniz? O ne ki! Fütursuzluk almış başını gitmiş! Hiç mi iyi taksiciye rastlamadık çok nadir de olsa evet. Beni ayar eden en önemli sözleri “hangi yoldan gideyim” şimdi bu laf mealen taksici için şöyle bir anlam ifade eder “bakalım keriz yolu biliyor mu?” Benim aklımda da şunu uyandırır, sana araç verenin ya da sana taksici diyenin…..!
          Kader, kısmet ya da kazaen 20 yıl önce 15 bin dolar verip bir taksi plakası almış olsaydınız ya da aileniz size bu kıyağı geçmiş olsaydı bugün 515.000 dolara sahip olacaktınız. Nerde böyle yağlı kapı var arkadaş! Bizler 25-30 bin TL’lik klimasız araçlarda seyahat ederken bu değer nereden geliyor? Çok nadir durumlar dışında hiçbir taksi fiş kezmez ben fiş kesmek isteyen bir taksi esnafına rastlamadım! Üstelik TAKSİ, kelimesi Fransızca(taxi) vergi kökünden dilimize geçmiştir! Çoğu taksici esnafı hayattan bezmiş halde, kerhen bu mesleği yapıyor görüntüsünde. Bazen de başka iş yapan arkadaşlar taksiye çıkıyor. Bu kadar ucuz mu bu meslek! Bu kadar denetimsiz mi! Genellikle taksileri taksi sahipleri kullanmıyor taşere ediyorlar. Bazen bindiğim taksi şoföründen tırstığım oluyor! Birçok şoför hırpani kılıklı, taksilerde temizliğe dikkat edilmiyor, nezaket kuralları desen yok!
          Gelir artıyor, nüfus artıyor ama taksi sayımız henüz 18.000 civarında haliyle böyle abuk paralar ortada dolaşıyor. İstanbullu taksiciler alınmasın ama verdikleri hizmet üçüncü dünya ülkesi düzeyinde!
Bir de korsan olayı var! Taksi olarak sen Ağustosta müşterini cayır cayır yakarsan müşterin kendi aracını da kullanır, korsan taksiye de biner! Metrobüse de biner, senin aracından farksız otobüse de biner! Önce hizmet kaliteni yükselteceksin, sonra şikâyet edeceksin!
          Şimdi sizinle şöyle bir hesap yapalım İstanbul’da 18 bin taksi var ve taksi plakası 515.000 dolar, çarpalım Estambul’daki mevcut toplam 18.000 taksi ile eşittir kaç yapar? 9.2 milyar dolar! Oh ne güzel ballı hayat! Meğer ne zengin sektörmüş taksicilik sektörü! Peki, çözüm nedir? Nüfusu 20 milyona dayanmış bir şehire 18 bin taksi ile hizmet edeceğine açarsın bir ihale bu sayıyı çoğaltırsın ben de beğendiğim taksiye binerim. Taksi sahibi de yan gelip yatacağına kendisi işe çıkar alın teri ile para kazanır! Yattığı yerden plakası para kazanmaz! İstanbulluyu çile içinde bırakıp taksiyi yatırım aracı olarak gören zihniyete ne diyeyim ben şimdi!
          Bakın, 1 hafta önce taksici ile aramdaki diyaloğa, okulun yanındaki caddeden geçiyoruz oraya bir kasis konulmuş, çocuklar rahat geçebilsin diye.
Taksici: Yaa, önüne gelen yere kasis koyuyor  ip…neler!
Bolat: Bak okul var çocukları korumak için o kasis!
Taksici: O kadar nüfus var ölecek olan ölür!
Bolat: Durdur aracı!
Taksici: Ne oluyoruzz ağabi yaaa!
Bolat: Sen şimdi insan mısın?
...
Not: Aklıma takıldı Bolat taksi plakaları bu kadar ediyor mu? Sallıyorsun, şeklinde bir düşünce olur da zihninde şekillenirse aman diyeyim şuradan bir kontrol ediver taksi fiyatlarını. Şimdi sen "taksici de ne demek, taksi şoförü ya da taksi sürücüsü desek, daha doğru olmaz mı?" dersen. Haklısın ama içimden gelmiyor! Fotoğraf kaynağım İBB.

Yorumlar

Joujou dedi ki…
Ondan sonra böyle hıyarlar karşısında ağzımı bozunca ben kabahatli oluyorum! Ölecekse kendi ölsün, geberesice! Hiç tahammülüm yok böyle müsveddelere Bolat! Çok iyi yapmışsın!
zezee dedi ki…
ne diyebilirim ki soylediklerinde o kadar haklisin ki...
Unknown dedi ki…
Bunlar bence her ulkede mafya anacim, buradakilerde de tek fark klimalilar, yoksa les gibi kokar ici de icindeki de!!!
Her yerde ayni sey bir de en uyuz oldugum illa sarkarlar hatunlara! Hic hazetmem, cok da binmedim acikcasi, Istanbul'da yasarken bir akbil'im bir de vapur-bil'im vardi butun duraklari ezberlemis krallar gibi gezerdim :-)))) Burada zaten bismillah araba almak zorundasin yoksa halin harap!

Alinteri ile calisan, saygili, seviyeli taksiciler icin sozumuz yok, okuyanlar alinmasin lutfen, bana denk gelmedi ama var olanlara selam olsun :-)

Taksici demek ayip degilki, euphemism diyorlar burada 'bok degil de kaka' demek oluyor! Bana da pizzaci diyorlar kimin umurunda hahahahahaha
Adsız dedi ki…
I am sure this article has touched all the internet people, its really really pleasant article on building up
new weblog.
my webpage: my blogger tricks
Modavesaire dedi ki…
istanbula bi gidişimde, bindiğim taksi, o kadar hızlı ve tehlikeli kullanıyordu ki aracı, offf, panik atak geçirecektim korkudan, hah ölümüm bu takside olacak demiştim...ben mi korkağım ve anormalim, yoksa bu şehir mi cesur ve normal, bilemiyorum..
SİZİ TEBRİK ETMEK LAZIM O ZAMAN.BİZ BEĞENMEDİĞİMİZ DURUMLARA SESİMİZİ ÇIKARMADIĞIMIZ,TEPKİMİZİ SICAĞI SICAĞINA KOYMADIĞIMIZ MÜDDETÇE BİR ŞEYLERİN DÜZELMESİNİ BEKLEMEK YANLIŞLIK OLUR.
ARAMIZDA KONUŞURKEN HER KEZ BİR ŞEYLERDEN ŞİKAYETCİ BUNUN İÇİN BİR ŞEY YAPTINMI DEDİĞİNDE SES YOK.
HAYIRLI GÜNLER
Başak dedi ki…
Gerçekten karlı işmiş. Taksicide çok sinirmiş..
katılıyorum özellikle istanbulda taksıcılık gercketen buyuk prblem ben tek basıma taksıye bınmee korkuyrum orada. hepsi gangster gibi. Ayrıca dayım taksi şöfürlüğü yapıyor mal sahibine günlük 150 tl para veriyor. bir de gündüz calısan var o da eriyor gunluk 300 tl...ohooooooo.......
Blogger Bolat dedi ki…
Joujou tam anlamıyla hayır hatta hıyarın önde gideniydi, o kadar sinirlendim ki biraz daha gitseydi direksiyorn başında demez ağzının payını verirdim ama öfke kontrolü de şart yani :)
Blogger Bolat dedi ki…
Keşke bunları yerine daha güzel şeyler yazsaydık ama iyi taksi sürücüleri de yok değil.
Blogger Bolat dedi ki…
Yani mafya gibi :) tekel olmuş bazıları 7 taksi plakası almış oooh milyon dolarlık adam daha ne çalışsın :) Bir de Amerikada başhiş vermek zorundasın diyorlar :) taksiye bilmem ne kadar doğru :)
Blogger Bolat dedi ki…
Kurallar taksiciler için geçerli değil onlar başka alemdeler çünkü!
Blogger Bolat dedi ki…
Ben biraz öyleyim, sabırlıyım da ama öyle zaman geliyor ki tepki vermezsem dilsiz şeytan olurum diye düşünüyor ve söylenmesi gereken neyse söylüyorum! Ama başım derde giriyor mu giriyor!
Kesinlikle böyle saygısız tavırlar karşısında tepki verilmeli sonucu ne olursa olsun çünkü tepki vermediğimizde aynı saygısızlığı artarak devam ediyor.
Blogger Bolat dedi ki…
Adama taksici demeye dilim bile varmıyor!
Blogger Bolat dedi ki…
Esra peki dayın nasıl para kazanıyor 150 TL verince, yazık yahu zulüm bu!
Ozlemaki dedi ki…
ağzına sağlık Bolat. Yunanistan'dakiler de acayip. Dolmuş mantığıyla çalışıyorlar. Nasibine göre bazen daha hesaplı çıkıyor fiyat bazen de korkunç ama kesinlikle belirsiz! Bir de en çekilmezi doktorluk, avukatlık veya her türlü danışmanlık ahkamı kesenler...
Unknown dedi ki…
Eh biraz zorunluluk tabi :-)

Cok kotu tipler calisiyor taksici diye Bolat, ben otelde calisirken bir tanesi vardi, adam on buroya gelince burnumuzu tikar konusurduk!!! new York'da fena! Arti bu kadar duzgun trafigi olan bir ulkede (bize gore) hepsi deli gibi araba kullanir!

Cok mecbur kalmadikca binmez kimse! En azindan bizim buralarda :-)))
Unknown dedi ki…
Aklima ne geldi...biz genelde havaalanina giderken veya donerken binerdik, tek basina iki kizla rahatsiz etmesinler diye annem ya elcilikte calisiyorum derdi ya da kocam polis derdi, gik cikmazdi arabada varacagimiz yere kadar :-))))) Ise yarardi yani hehehehe
Mutlu Eller dedi ki…
Güzel konu Bolat! Herkesin damarına basmışsın:)
Dertli olmayan yoktur sanırım nerde yaşarsan yaşa:)
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim, hoş geldiniz :)
Blogger Bolat dedi ki…
Biraz öyle oldu sanırım ama bir türlü düzeltilemez mi bu sektör Semi :))
Blogger Bolat dedi ki…
Özlemaki, ha biz ha Yunanistan aynı coğrafyanın insanı davranışlarımız o kadar benzer ki yok birimizin diğerinden farkı:)) çek 10 tane Yunanlıyı çek 10 tane Türkü sor hangisi Türk hangisi Yunanlı ayırt edemezsin :))
Blogger Bolat dedi ki…
Anneye bak ya, nerden aklına geldi böyle bir fikir :)) kafa çalışıyormuş kadının :)
Smart Learning Hub dedi ki…
Bolat,
Amerika dahil olmak üzere farklı ülkelerde taksilere binme tecrübesi yaşamış biri olarak, rahatlıkla söyleyebilirim ki En Ucuz taksi fiyatları İstanbul taksilerinde. Aynı mesafeye Amerikada 50 dolar, Avrupada 80 euro, İstanbulda 20 Lira verdiğimi bilirim.
Eksikleri yok mu, elbette var. Korsan taksi meselesi de evlere şenlik. New York'da da taksi şoförleri çok kabadır. Belki ben ayda yılda bir İstanbul'a geldiğimden bana çok rahatsız edici gelmiyor. Ama şunu da anlatmadan geçemeyeceğim: Geçen yaz, eşim hızlı gidiyor diye taksiciyle tartışınca taksici eşimi yolun kenarında indirip karşı yoldan müşteri almış. Bu gibi durumları da bildirebileceğimiz bir Müşteri Merkezi olursa durumlar düzelir gibime geliyor. güzel bir post.
Ozlemaki dedi ki…
yok yok hala ayırt edilebiliyorlar Bolat şöyle ki:
Yunan taksici en çok 1 dk içinde sorar: Saçlarınız ne kadar kıvırcık, Giritli misiniz? Kökeniniz mi oradan? Neresinden? Neden Ortodoks olmuyorsunuz? Neden oradan kaçmıyorsunuz? Güvende misiniz? Rahatsız edilmiyor musunuz? Çok Giritli var mı? Giritçe konuşuyor musunuz gizlenmeden? Evli misiniz? Ne iş yaparsınız? Aynı işi burada yapabilirsiniz.
Türk taksici: Abla ne tarafa?

Türkler daha lakonik bence =)
Caner Cangül dedi ki…
Memleketin rant hallerinin sonucu. Plaka başkasının, araba başkasının, sürücüsü başkası. Hep bir düzenlemeden bahsedilir ama koca çok olunca çözüm de olmuyor demekki.

Bana da üçkağıtçı çok denk geldi. Sık sık gittiğim yer hep 8 lira yazarken bir keresinde 12 lira yazmıştı. Dedim kardeş sen ne diyorsun, üçkağıt var senin taksimetrende deyince 8 lira almıştı. Sesi yükseltip üste çıkınca epeyce tırsmıştı.

Kiev'de bildiğimiz manada taksimetreli taksi yok. Havaalanından şehre bizdeki gibi taksiler koydular diye duydum ama ben görmedim. Telefonla şirketleri arıyorsun, bulunduğun yeri ve gideceğin adresi veriyorsun, sana fiyatı söylüyorlar ve bineceğin taksinin bilgileri, tahmini adresine geliş saati, şoförün cebi filan SMS ile geliyor. Şansına her türlü araba çıkabilir, konfor burda da yok. Bu yöntem benim işime gelmiyor çünkü dillerini bilmediğimden çağıramıyorum, arkadaşları arayıp bana bir taksi çağırın, şu adrese gideceğim demek zorunda kalıyorum. Yoldan da çevirebilirsin ama daha pahalı, tutturabildiklerini söyledikleri için pek tercih edilmiyor. O da belli yerlerde olabiliyor zaten.

Haa bir de şu var: çık yola otostop yapar gibi kaldır elini. Herhangi bir araba durur ve seni gideceğin yere götürür, tabi parasıyla. Anlayacağın her araba taksi olabiliyor aynı zamanda.

Yol filan pek sormazlar, genelde GPS'li aletleri kullanıyorlar. İstanbul kadar keşmekeşi olmadığı için elbette daha kolay adresi bulmak.
siyah kuğu dedi ki…
Büyük yerlerde böyledir,
bizim buralarda taksiciler başka bir adamdır...
Gece yarısı hastam var dedim, geldi evden aldı gittik hastaneye inerken parasını vermek istedim , alırım sonra dedi.
4 saat kaldık hastanede dışarı çıktım orada bizi bekliyor, parasını alamadığı için beklediğini düşündüğümden yanına yaklaştım cama tıkladım uyandı sizi bekledim çok merak ettim içeride gelmedim dedi, o an ağlamak istedim insanlar var, milyonda bir de olsa gerçekten insanlar var!
Uyuşuk Hayalperest dedi ki…
Okuyunca düşünüyor insan. Hakkaten önüne gelen olabiliyor. Ama öyle bir meslek ki, herkesin yapmaması lazım. Sonuçta can taşıyorrlar.
Kendileri de bir can. Yeri geldiğinde öldürülen arkadaşları için birlik olmayı iyi becerebilen bir meslek grubu taksicilik.
Otobüslere düzen getirilmeye çalışılıyor. Taksiciler es geçiliyor.
Hiç taksi derdim olmadı. Sadece bi kere bindim. :)
nil dedi ki…
kanımı dondurdu ya dama bak..bazen karşıma çıkınca bunlar, diyorum ki benim çocuğum bunların çocuklarıyla büyüyecek, içim kararıyor ..
pembelideniz dedi ki…
Geçen gün aynı konudan dertlenmiştim.
Süper bir taksiye bindik. Klima, mis gibi bir koku, tv ekranları, gıcır gıcır koltuklar.

Ama şöför tam bir odun. Ara sokaklara sapıyor, orası tek yön diyor. Aklınca oynatıyor müşteriyi.

Hangi olur da yolları, İstanbul'u bilmeyene denk geli verirsem... Ne mutlu bana, gibilerinden.

Okudukça anılarım canlandı Bolat :)

Şimdi kalkıp şikayet etsem hafta içi sinek avlamasına rağmen elimden 12 tane taksiyi kaçırdığım Perlavista alışveriş merkezi kapısında bu sefer daha fazla taksi kaçıracağım.

Umarım bir daha asla sana denk gelmem deyip söylene söylene indim :)
Blogger Bolat dedi ki…
Eyway eyway ne yapacağız :) umarım düzeltilebilir sorunlardır bizim taksi sorunlarımız :)Biz de bu Amerikada her şey yolunda sanırdık, doğru Başak da yazmıştı bu konuda bildiklerini :)
Blogger Bolat dedi ki…
Aslında Kievde işler yolunda gözüküyor Caner :) demek ki her özel araç korsanlık yapıyor :) bizde henüz yaygın değil GPS aleti kullanmak :)
Blogger Bolat dedi ki…
Ooo, insan gibi taksici yok mudur vardır:) walla ne güzel tabi küçük şehirlerde herkes herkesi tanıdığı için esnaf daha dürüst oluyor :)İstanbulda da var çok iyi taksiciler ama şans olacak onlara rastlayacaksın :)
Blogger Bolat dedi ki…
Evet taksicilere de bir denetim gelsin en azından dürüst insanlar için bu genellemeleri yapmayalım bizler:)
Blogger Bolat dedi ki…
Öfkemi kontrol edemeseydim de çaksaydım o gün suratına ama inan çok işim vardı onu düşündüm haketmişti! Tüm taksiciler böyle değil emin ol o zaten taksici değil o kılığı girmiş soytarının tekiydi, soytarı en azından işe yarıyor komiklik yapıyor!
Blogger Bolat dedi ki…
Aaa, sen de bizim oralarda otuyorsun demek ki, yalnız o durukta bir abi var kango sanırım aracı biz hep onu çağırıyoruz, çok memnunun geçen hafta sonu bizi aldı tesadüfen durakta sanki akraba olduk amca ile :))süper bir adam.
sevda s. dedi ki…
Ben Siyah Kuğu'cuğumun yaşadığı şehirde yaşamak istiyorum. Siz de taksiden inerek en doğru davranışı yapmışsınız. Ben bir de üstünü okuyup hangi durağın olduğunu öğrenip durağa ve odalarına şikayet ediyorum :)
LILA MOONLIGHT dedi ki…
Cok guzel bir konuya deginmissin Bolat, "taksici"lerden cok cektik cekiyoruz, kalite kesinlikle arttirilmali. Kaziklama, yol bilmeme, deliler gibi arabayi kullanma, kabalik, arabalarin pisligi, eskiligi.... Arada tabiki iyiler de var, ben raslayinca onlara iltifatlarimi eksik etmiyorum, cok hoslarina gidiyor.
Blogger Bolat dedi ki…
Küçük şehirler hep öyledir ama efem :)
Blogger Bolat dedi ki…
İşin kötü tarafı bu taksi olayında dünyanın şirazesi bozuk sanırım :)) her heyerde aynı olur mu bir sektör :)
Banu Bingör dedi ki…
Bu "hangi yoldan gidelim?" sorusunun sende yaptığı etkinin beterini Feridun'la bana şu soru yapıyor: "Nereye gideceksiniz?"
"...!!!"
O boşluğa çeşitli kelimeler getirilebilir de biz genelde "eve gideceğiz" deyip, araca binmeden kapısını kapatıveriyoruz yüzüne.
Toplu taşımanın konforlu ve hızlı hale getirilmesi önce minibüs canavarlarını yola getirecek, sonra sıra İstanbul'un kötü taksicilerine gelecek.
Banu Bingör dedi ki…
"Seviyorum bu bloğu" diye diye sağda solda paylaştım bu yazını :))
Blogger Bolat dedi ki…
Sevgili Banu, bazen o kadar pis kokuyor ki bu araçlar adamın ne yediğini ya da aracını neden temizlemediğine kafa yormak zorunda kalıyoruz :))
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim :) çok iyisin :)
Banu Bingör dedi ki…
Teşekkürler, tek amacım bunu duymaktı! :)))))

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Kavat ya da Gavat Kelimesinin Kökeni, Etimolojisi