Tuhaf Unkapanı Hikâyesi


Geçenlerde İstanbul ve etimoloji ilgimi bilen bir çaylak biraz da takılmak amacıyla sordu. “Abi bu Unkapanı hikâyesi nedir, Unkapanı ne demek? Ne tuhaf semt isimleri var İstanbulun!” Yüzündeki hınzır ifadeden aynı zamanda benle maytap geçme durumu da sezdiğim için anlatmaya başladım. Unkapanı 19. Yüzyılda Haliç’e giren un yüklü gemilerden ilk 10 un çuvalı kapmak serbesti, işte o yüzden buraya Unkapanı denmiştir. Başka bir rivayete göre de 10 çuval yüzünden on kapanı olarak  söylenirken zamanla Unkapanı şekline dönüşmüştür.


“Vay bee" dedi baygın baygın bakarak. "Şimdi öğrenmiş oldum." Ama tabi ki işin aslı öyle değil! Kopy pasta yapan öğrenci kardeşim sakın ev ödevi olarak yukarıda anlattığımı alma madara olursun, kulaklarımı çınlatırsın.

Kapan Arapça haliyle kabbân Prof. Dr. Halil İNALCIK’ hocamıza göre “Kapan denen Toptancı dükkânları halkın un, meyve, bal, yağ, balık, sebze, tuz, kömür, at ve köle gibi ihtiyaçlarını karşılarken, mezbahalar, tabakhaneler, yağhaneler, boyahaneler vs. de zanaatkârların ihtiyaç duydukları hammaddeyi ve hizmetleri sağlamak üzere şehrin uygun semtlerinde yer alırdı (Unkapanı, Yağkapanı vb.)” Ayrıca terazi anlamına gelen Arapça Kabban sözcüğünün Unkapanı ile ilgisi yoktur. Unkapanı bölgesi Bizans döneminde dahi tahıl ticaretinin yapıldığı yerdir bu yüzden Estambul Unkapanı'nda bir çok değirmen ve un fabrikası ve fırın kurulmuştur. 

Metruk haldeki meşhur Unkapanı Değirmeni YM-Yapı Endüstri Merkezi tarafından Borsa-Kültür ve İş Merkezi olarak projelendirilmişti, ne oldu o projeye bilemiyorum. Bir ara başka bir haber çıkmıştı IMÇ Çarşısı yıkılacak yerine Osmanlı tipi bir çarşı yapılacak. İyi de şu geçmişte yaşama alışkanlığı baydı.

Unkapanı deyince aklımıza ne gelir acaba? 
Benim aklıma gelenler şunlar:
Bozdoğan diğer adıyla Hadrianus Su Kemeri
Plakçılar Çarşısı ve Yeşilçam Filmleri
Kuzgun Acar'ın Kuşlar heykeli IMÇ binasının ön cephesindedir. Hastasıyım.
Bedri Rahmi ve Eren Eyüboğlu'nun mozaik panoları, Ali Teoman Germaner'in rölyefi, Nedim Günsür ve Sadi Siren mozaik ve seremik panoları bir de çeşme var dekoratif 
Füreya Koral'ın seramik panosu
Pilavcı Abi, IMÇ Plivacısı da deniyor kendisine (geceleri önünde kuyruk oluşur)
Vefa Bozacısı
Bence mutlaka IMÇ UNkapanı Çarşısı'nı ziyaret edin. Zira yıkılabilir. Burası metrekareye düşen sanat açısından Türkiye'nin müzelerinden dahi zengin bir mekan.



Yorumlar

Büşra Bayram dedi ki…
Pilavcı abi geliyor bir aklıma ):
Asortik Krep dedi ki…
Bina cumhuriyet binaları arasında özgün bir eser sayılabilir.Ziyaret etme fikrine kesinlikle katılıyorum.Ben kumaş almak için giderdim,güzel markaların indirimli dükkanları mevcut.
Unknown dedi ki…
IMÇ deyince hep çocukluk anılarım gelir aklıma. haftasonları duvar kağıdı bakılır, güneşlik,perdelik kumaş,döşemelik kumaşlar alınır bigün taşınacağımız ev için dikilir hazırlanırdı. bu hazırlıklar 4 sene sürdü:))))) e bütün ilkokul hayatım İMÇ'de geçti diye ben demeyeyim de kim desin:)))yıkılacağına üzüldüm. o kuş heykelinin yanında bedir rahmi'nin dış cephe mozaikleri de gidecek:(((((
yazık olacak yazık:(
canan beycan dedi ki…
Bolat Bey bilgiler için teşekkürler. Bir daha ki İstanbul ziyaretimde mutlaka Unkapanı çarşısına da gideceğim. Şimdiden Mutlu yıllar..
Hahaha kopy pastacı arkadaşın gözü kulağı epey çınladı hemiii=))Füreya diyince Ayşe Kulin'in kitabı geldi aklıma şu an sadece okuduğum anda nasıl mest olduğumu hatırlıyorum Füreya'ya Unkapanı mı ?İstanbul işte;))
Yeni yılınızı en içten dileklerimle kutlar sağlık ve huzur içinde bir yıl geçirmenizi dilerim.
Blogger Bolat dedi ki…
Güzeldir pilavı bu pilavcı abinin şimdi Amerikada yaşayan bir arkadaşım ısmarlamıştı Taksim dönüşü :)
Blogger Bolat dedi ki…
Ben zamanında perde almak için gitmiştim bana öyle perde parası çıkardılar ki şaştım kalmıştım ama şimdi normal geliyor :)) kesinlikle gidilmeli.
Blogger Bolat dedi ki…
Metrekareye santın en yoğun olduğu yer İMÇ Çarşıdır :)
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim efem ne demek :) kesinlikle ziyaret edin:)
Blogger Bolat dedi ki…
Gidin ve ziyaret edin farklı bir gözle bakacaksınız İMÇ Çarşıya:)
Blogger Bolat dedi ki…
Mutlu yıllar dilerim efem hep birlikte nice yıllara :)
RABİA SERTELİ dedi ki…
İMÇ bloklarını gezip, görmek kısmet olmadı nedense. Halbuki bir vakitler geçici bir süre, Unkapanı PTT şubesinde çalışmışlığım bile vardır.
İstanbul dolu, mutlu bir yıl diliyorum :))
Mutlu yıllar efenim :) Mimlendiniz...
ilhan dedi ki…
Ne kadar çarpıcı anlatmışsınız. Öyle ki Unkapanı'ndan çok geçerim ama sizin söylediğiniz yerler aklıma bile gelmez. Hatta öyle ki rahmetli Nedim Günsür eniştem olur. Ve o dediğiniz panodaki mozaiklerin bazılarını ben yapıştırmıştım. Harika bir paylaşım olmuş benim için. Teşekkür ederim kendi adıma.
Mutlu Eller dedi ki…
Ben ilk hikayeni gayet ciddi okudum:) İyi ki notu eklemişsin, yoksa ben de sağda solda bu hikayeyi anlatabilirdim:))
Yıkılacak demek! Gitmek şart oldu...
Unknown dedi ki…
Mutlu Yıllar... ;)
Ozlemaki dedi ki…
valla ben de gelip bir pilav tezgahı mı açsam acep?
Müge dedi ki…
Unkapanı taraflarına gitmeyeli çok uzun zaman olmuştu. Bu güzel ve bilgilendirici yazınız sayesinde İstanbul gezi programıma yerleştiriyorum :)

Yeni yılda sevdiklerinizle beraber mutlu, sağlıklı, neşeli günler dilerim :)

beste dedi ki…
ek olarak Ayin biri kilisesi ve sahane kumaslar :) iyi seneler Istanbul masalcisi:)
Blogger Bolat dedi ki…
Kesinlikle görmelisiniz çünkü bana göre o binanın yıkılacağı kesin gibi, mutlaka eserler bir yere taşınır ama kimi Hanyaya kimi Konyaya:))
Blogger Bolat dedi ki…
Mutlu yıllar efem hemencik bakıyorum mime :))
Blogger Bolat dedi ki…
Ne mutlu size biz sadece eserlerini ve adını biliyoruz :) şanlısınız üstat :)
Blogger Bolat dedi ki…
Semi tavsiye ederim bir an kendini meşhur olmak için sıraya girmiş türkücü, şarkıcı eşrafından hissedeceksin :))
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim nice yıllara hep birlikte :)
Blogger Bolat dedi ki…
Kesin başaralı olurdun :)
Blogger Bolat dedi ki…
O güzel fotoğraflarda IMÇ yi de görürüz umarım :) hatta o eserleri de :) nice yıllara hep birlikte :)
Blogger Bolat dedi ki…
Ah unutmuşum kiliseyi gördüm ama içeri girmedimdi :) teşekkür ederim güzel inan :)
Asortik Krep dedi ki…
Asla yıkılmamalı ama geçen gün bir haber vardı -gazete haberi-aslında sana yazacaktım. Fatih'te sayısız tarihi eser sayılabilecek kapasitede cami ve türbe, kentsel dönüşüm için,yeni binalar yapılmak üzere yıkılacakmış,hatta şimdi haberi arıyorum google da bulamadım,ilginç bir şekilde haber yok oldu.
LILA MOONLIGHT dedi ki…
Ben IMC yi gezmeyi cok severim, ozellikle kumas almaya gideriz oraya : ) Ve senin listenden de Vefa Bozacisi ve Fureya nin panosu benim de ilk aklima gelenler : )
Blogger Bolat dedi ki…
Ben de perde almak için gitmiştim :) ilk defa.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı