Boza içtim sallandım

geleneksel içecekler darı bosa vefa bozası

Boza nedir? Bozanın Tarihi

Dün akşam işten çıkınca markete uğrayıp bir şeyler aldım. Aldıklarım arasında boza da vardı. İstanbul deyince aklımıza gelecek folklorik unsurlardan biridir boza. Biz bozayı mayalı bir Trakya içeceği olarak biliriz, Balkanlarda bozaya  mırmırık denir. Çook öncelere gidersek köken olarak boza bir Tatar içeceğidir. Bunu Evliya çelebi de yazmıştır. Evliya Çelebiye göre bozanın mucidi “Salsal Tatar” adında biridir.

Dedik ya bozanın İstanbul folkloründe önemli bir yeri vardır. Şöyle karlı ayaz kış gecelerinde sokakta bir adamın “boozaaa…booozaaaa” dediğini duyarsanız bir İstanbul klasiğini yaşıyorsunuz demektir. Bozanın müptelası değilim ama kış gelince de yılda üç dört kez olsa da içeriz. Daha doğrusu ben içerim, eşim sevmezdi ama dün akşam iki bardak birden hüpletti. Teoman da dilinin ucunu bir dokundurdu içmedi. Boza olayını akşam içmemek gerek beni biraz bozdu bo olay! Zor uyudum. Fazla enerji göz çıkarıyor benden söylemesi.

Neyse bozayı anlatıyorduk: İşte efenim eski zaman İstanbul ev eğlenceliklerini patlamış mısır, kestane kebap ve boza şeklinde sıralamak yanlış olmaz. Bozanın ritüeli tarçın ve sarı leblebidir. Ben bilmiyorum amma velakin bir zamanlar İstanbul’da meşhur olan bozacıları şöyle sıralarsak: Süleymaniye’de Yasemin Bozası, Unkapanı’nda Sinan bozası. Ayasofya’da t..klı boza! Ben söylemiyorum kitaplar aynen böyle yazıyor!  Yazmaya lüzum var mı bilmiyorum, bugün boza deyince aklımıza Vefa Bozası geliyor.

Boza kelimesinin kökeni, etimolojisi

Farsça kökenli değildir. Boza Çağatay lehçesinden Farsçaya geçmiştir. Çağatay Türkçesi Oğuz ve Kayı boylarının dışında Harezm ve Timur diyarının lehçesidir. Dil bilimci değilim ama Çağatay lehçesinin Özbekçe ve Uygurca'ya benzediğini duymuştum. Bozanın İngilizcesi Boza veya Bosa, Rusça ve Arapça'sı buza, Bulgarca, Macarca ’da direkt boza şeklinde telaffuz edilir. Boza da dünya mutfağına bizim kazandırdığımız bir içecektir nokta. Hay bu etimoloji merakıma!

Fotoğraf Kaynak:travelogue.travelvice

Yorumlar

minikkus dedi ki…
hiç tadına bakmadım ama nedense bozaya karşı ön yargılıyım:) bu yaptıgımla tıpkı, keşkek yemegini bilmedigi halde, tadının ne kadar muhteşem olmadıgını henüz farketmedigi halde, sırf görüntüsü yüzünden keşkek yemeyen insanlara benziyorum farkındayım:)
ama tarçın dedin ya, belki önyargımı bi parça olsun kırmam icin bahane olabilir:)
annemahsustan dedi ki…
Ya o etimoloji merakı insanı bozuyor, nerden bulaştım diyorum bazen ben de, ne nerden gelmiş, kökü ne diye konuşurken bir kelime aklına takıldı mı araştırmadan dur işinse: ) Deli oluyorum bulamazsam: )

Boza sevilerek tüketilir bizde, genelde vefa da... Afiyet olsun sizlere de.
Mutlu Eller dedi ki…
Boza bizim evde de aynen anlattığın şekilde tüketilir. Çocuklar seviyor bizde:)
Bir dönem şehir merkezinde oturduğumda kışın sokaktan bozacı geçerdi. Hala geçer mi bilmem...
Gulsen dedi ki…
Farça acaba farsça mı olmalıydı ?

yorumu silebilirsiniz :)
oytunla hayat dedi ki…
Çocukluğumun içeceği :) Şimdilerde benide bozuyor...
Başak dedi ki…
Bir iki defa içtik ama pek alışamadık galiba..
Klio'nun Şarkısı dedi ki…
Bayılırım:) Orhun da çok sever, eşim içmez. İ.Ü'de pedagojik formasyon alırken her akşam orijinal Vefa'nın önünden geçiyordum ve muhakkak alıyordum:) Marketteki Vefa aynı olmuyor niyeyse:(
Bu arada bizim kapının önünden Bozacı geçiyor. Geçenlerde rastladım çok şaşırdım.
Uyuşuk Hayalperest dedi ki…
Yalan olmasın ama sanırsam hiç içmedim. :)
İnşaallah, günün birinde bozamıza da sahip çıkmaz birileri. İyi sahip çıkmak lazım. Çoğu değerler bir bir gidiyor, niyeyse..
Unknown dedi ki…
Kocam haftalardır evde boza yapmaya uğraşıyor. En sonunda İstanbul'dan gelen biriyle bir parça boza getirtti ve maya olarak kullandı da oldu... O şimdi mutlu... :)
RABİA SERTELİ dedi ki…
Bir keresinde sokak bozacısından çok kötü bir boza satın alınca o sevdadan vazgeçmiştik. Oysa ne güzeldir bir oyun oynayıp, kaybedene boza aldırmak. Vefa bozacısında boza içmişliğim vardır. Acaba halen yerinde midir?
İşlerinizde kolaylıklar diliyorum:)
pembelideniz dedi ki…
Fatih semti Vefa bozacısı...

Severiz bizde çok sık olmasa da Vefa'ya gidip içerdik o civarda otururken.
Şimdi Şehir dışı sayıldığımız için o kadar sık içemiyoruz.
Osmanlı zamanında çok içilirmiş. Bizde eskilere pek sahip çıkılmıyor. Ama neyse ki boza'yı seviyoruz :)


Şey birde o bebek ne kadar güzel bir bebek öyle!
Hatları çok biçimli :) Sokakta görünce durup sevdiğimiz bazı bebekler olur hah işte oda onlardan :)
Nazarlardan korusun...

Birde özel olacak ama eşiniz nereli?
Blogger Bolat dedi ki…
Keşkek güzeldir severim her türlüsü kabulümdür yerim, hiç gözünün yaşına bakmam :) üstüne şöyle bolca salça konursa yemeklerin şahıdır :))
Blogger Bolat dedi ki…
Paslaşalım o zaman çok beğendiğiniz sözleri bana da gönderin lütfen :)
Blogger Bolat dedi ki…
Semi, bizim burada gudubet binaları var hani şöyle 11, 12 katlı olanlar ama yine de bozacı geçiyor bazı kış geceleri :)
Blogger Bolat dedi ki…
Gülsen, kesinlikle Farsça olmalıylı klavye hatası, düzelttim :)) teşekkürler.
Blogger Bolat dedi ki…
Belki de sağlıklıdır efem, bir araştırsak mı acaba, sonuçta mayalı birçok yiyecek çok faydalı :))
Blogger Bolat dedi ki…
Tadı biraz tuhaf ama içilmeyecek bir içecek değil :))
Blogger Bolat dedi ki…
Vefa'daki dükkan çok nostaljik herkese tavsiye edilir :)bizim burada da geçiyor Sezer :) Boooozaaaa...
Blogger Bolat dedi ki…
Efem sen içmesen ben içmesem kim içecek :))
Blogger Bolat dedi ki…
Eşim bir yudum bırak olum mayalayalım dediydi de ben hepsini içtimdi, kesin küfrü yedik :))Yedik mi doktor, söyleyeyim kessin :))
Blogger Bolat dedi ki…
Yerinde efem yerinde 5 yıl önce röportaj yapmıştık onlarla, aile içinde marka kavgası var sanırım :)
Blogger Bolat dedi ki…
Bulgar bebesi efem, güzel maşallah :)bak boza içer bu boza şişesine bakışı öyle diyor sanki :))
Atahan ile hayat dedi ki…
evet eskisehirde cok fazla tatar var ve boza cok tuketiliyor....
Blogger Bolat dedi ki…
O zaman ben bilimum Tatar yemeklerini yemek için Eskişehir'e bir uğrayayım bir kaç adres verebilirseniz memnun olurum :)
Blogger Bolat dedi ki…
Eşim İstanbullu Topağacı, Nişantaşında oturuyordu. Büyük annesi Ankarada doğmuş ama dame de sionda okumuş, büyüklerinin bir kısmı Tatarmış.
pembelideniz dedi ki…
Eşinizinde yüzü çok güzel bebek aynı annesi :D diyerek babayı biraz kızdırayım. Maşallah size çok güzel bir ailesiniz :)
sdsss dedi ki…
Boza kışın keyfidir, salebin kardeşidir...Ellerinize sağlık
Unknown dedi ki…
Düzeltme: Vefa Bozasi değil vefa bozacisidir.... bir ikinciside bozanin bugünkü kivamini Vefa bozacisi bulmuştur.... akla bugün degil 138 yil once de yine Vefa bozacisi gelirmiş.... :))
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekkür ederim :) Salebi de severiz :)
Blogger Bolat dedi ki…
Mia siz öyle diyorsanız öyle olsun :)) sizden kıymetli mi :))
Caner Cangül dedi ki…
Burada, Sovyet dünyasında da KVAS var. O da Boza gibi bir tür ama damak alışkanlığı mıdır nedir, boza tercihimdir :)

Eskişehir'deki Kara Kedi Bozası, Vefa'yı sollar diye düşünürüm. Tabi çok zaman geçti tadalı, değişmediyse tatları.
Bir İzleyici dedi ki…
Etimoloji merakına sağlık :)
Elif Ayvaz dedi ki…
Bu verdiğin etimolojik bilgiler okulda benim çok işime yarıyor, biliyor musun Bolat?! :)
VuslaT dedi ki…
İnsan tarihçi olunca böyle her şeyin tarihini araştırı. Çok şahane bayılıyorum senin yazılarını okumaya. Sıkmadan tarih dersi bu olsa gerek..
Sevgiler Bolat..
Blogger Bolat dedi ki…
Caner sırf bu Tatar yemekleri için yurt içindeki Tatar diyarı Eskişehire gideceğim, artık o tükan senin bu restaurant benim dolaşırım :))
Blogger Bolat dedi ki…
Eywallah :))
Blogger Bolat dedi ki…
Hüüüoop Elif, kopye yok çekirge :))
Blogger Bolat dedi ki…
Paylaşmayı seviyoruz, beğenmenize sevindim :))
AslıASLI dedi ki…
Boza seviyoruz hatta boza-salep ikilisine bayılıyoruz Bolat :)
Unknown dedi ki…
Etimoloji candir. Boza da candir. Hele de yurtdisinda yasayan biri icin :)
Uyuşuk Hayalperest dedi ki…
Doğru diyorsunuz. Başka nasıl sahip çıkacağız. De mi ama. :)
canan beycan dedi ki…
Bolat bey bozayı bile ne güzel anlatmışsınız.Sevmediğim halde içesim geldi. Ama ben yinede salep tercih ederim.Bol tarçınlısından şöyle:))
yildiz dedi ki…
Bizim oralarda Boza yoktur,olmadigi icinde tadini bilmem.Bizim oralarin olmazsa olmazi Meyan Serbetidir, yaz günlerinin ve Ramazan ayinin bas tacidir,ki ben onu da hic icmedim.Bir kere tadina bakmistim,ama Teoman kadar kücük degildim:))
Meyan Serbeti icin "etimoloji" calismalari yapmistim ben de:))
Blogger Bolat dedi ki…
Aslı, sevelim :) geleneksel tatları korumak lazım :)
Blogger Bolat dedi ki…
Efem yaygınmış baksanıza her yerde var, lıkır lıkır içmek lazım ama fazla kalori var sanki :)
Blogger Bolat dedi ki…
Olsa da içsek salep, aaa ben bu yıl hiç içmedim bir vapur yolculuğunda içeyim bare :))
Blogger Bolat dedi ki…
Meyan kökü olarak bolca kola içmişliğimiz vardır Yıldız :)) azalttım ama artık :)
Elif Ayvaz dedi ki…
Kopya sayılmaz ya, blogunun ismini de veriyorum. ;)
LILA MOONLIGHT dedi ki…
Offf canim simdi boza cekti, bu kis da boza icemeden gecti. Nostalji yaptim simdi...

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı