Afyon, Kaymak ve İstanbul

Bulgar Pando Beşiktaş

Kaymakçı Pando

Bugünlerde şaftım kaydı, geceyi gündüzü karıştırdım arkadaş. Nasıl mı? Saat altıya kadar ayaktayım iki gündür. Şuan saat altıya geliyor, radyoda Fatih Erkoç şarkısı. Estambul’da gün ağarıyor. Canım bal kaymak çekiyor. Aş mı eriyorum nedir, tatlıya mı ihtiyacım var.

Şimdi, bu mübarek Ramazan ayında böyle post mu olur Bolat diyebilirsiniz, haklısınız. Bal-Kaymak ikilisi nedir arkadaş. Ah şimdi Beşiktaş’ta olmak vardı. Huysuz Pando’nun mekânına damlayacaksın abanacaksın bala kaymağa of ki ne of.

Bulgar Sütçüler

Pando deyince akan sular durulur. Uzun zaman oldu gitmeyeli ama değişen bir şey yoktur emin olun! Değişime direnmenin adı Bulgar Pando’dur. Olsun be, yine de çekilir o ekşi suratı. Valla iyi tutturmuş işi Bulgar Pando, gözümde bir "sürdürülebilir dükkân" abidesidir. Bakınız, Kaymakçı Pando since 1895'ten bu yana ayaktadır. O yüzden Ömer abi Kaymakçı Pando'yu 100 Yıllık Markalar Derneği'ne alalım lütfen. O Beşiktaş’ın gediklisi, köyiçi'nin 5 numarasıdır. Kaybolmuş Bulgar sütçülerin sonuncusudur. Hastasıyım o mavi renkli dükkanının ah ah. Beşiktaş'ta oturmuştum 90'lı yıllarda Hattat Tahsin sokakta. Ne günlerdi. Özlüyor muyum, zaman zaman evet.

Biz de gidelim mi Kaymakçı Pando'ya Bolat? Gidin de diyemem gitmeyin de çünkü Pando'nun ruh hali nasıl olur bilemediğimden bana saydırma ihtimaliniz yüksektir. Ama giderim ben salaş malaş farketmez damak tadıma düşkünüm diyorsanız sorun yok.

Afyonum patlamadı deyiminin hikayesi

Ne yapıyorum ben Ramazan Ramazan. Afyonum patlamadı herhalde! Çok özür dileyerek huzurlarınızdan ayrılıyorum. Herkese hayırlı Ramazanlar. Eh böylece bir ramazan postu da yazmış olduk iyi mi.


Etimoloji severe not: “Afyonunu patlamak” deyimini bugün kendine gelmek, ayılmak olarak kullanırız. Peki, hikayesi nedir? Buyurun: Eskiden hali vakti yerinde olan esnaf ve devlet erbabı insanlar Ramazan ayı gelince açlığa ve bunun ortaya çıkardığı sinirliliğe çare olsun diye İmsak vakti girince kat kat hayvan bağırsağına bağladığı afyon kapsülünü löp löp mideye indirir ve öğleden sonraya doğru mide asitlerine dayanamayan kapsülün patlamasını beklerdi. Kapsülden önce Kaymakçı Pando gibi meymenetsiz suratlar birden oo lala, hayat ne güzel ülen şekline döner. Yüzlerde güller açardı. Eğer abi hala sinirliyse afyonun patlamadığını belirtmek için henüz “afyonu patlamamış” deyimi kullanılırdı. Tütünde böyle değil miydi, Osmanlı döneminde her derde deva ilaç diye satılmıştır.

Fotoğraf Kaynak:spicycocoa

Yorumlar

ah Bolat yaktın ortalığı ateşlere attın :))

yaz günü kabul etmek gerekir biraz ağır kaçar bal- kaymak :)
ama Pando'nun tereyağlı omletini -balkaymağını bilmeyenlere hala hayattayken Mim olsun.. O mavi minicik dükkani BEşiktaş Çarşı, esnaf ömre bedel !

Benimde postlarım arasında yerini bekliyor..

Uyuşuk Hayalperest dedi ki…
Bahsettiğiniz yeri sanırım başka bir blogda daha okumuştum. Kapısında kuyruk oluyormuş. Küçük bir yermiş. Ama değişmeyen o lezzeti için insanlar kapısındaymış.
Ne büyük başarı. Bir işi yaptın mı tam yapacaksın türünden. Elbet namı yürüyor işte. :)
gülümse dedi ki…
ben hiç bal-kaymak yemedim iyi mi:)))
Esin Bozdemir dedi ki…
Evet evet aş eriyorsun sen:) e..artık en kısa zamanda Kaymakçı Pando'nın yerine uğrayıp o nefis bal-kaymak'ı yemeden olmaz..Teşekkürler sayende 'Afyon'u patlamak' ta neymiş öğrendik Bolat..Bal kaymak'ı duyupta afyonu patlamayan kalmaz artık.)Herkese hayırlı ramazanlar dilerim.
Keyfimin Kahyası dedi ki…
nereden bulurum ki ben kaymakçı huysuz pando'yu? :)
Nilgün Komar dedi ki…
ay olsa da yesek :)
Blogger Bolat dedi ki…
Aslında iyi yapmadım biliyorum :) olsun bazen de böyle abuk postlar yazabiliyorum. Selamlar saygılar.
Blogger Bolat dedi ki…
Biz bazen makara olsun diye giderdik arkadaşım Umutla :))
Blogger Bolat dedi ki…
Çook büyük eksiklik derhal yenmeli diyorum başka bir şey demiyorum :))
Blogger Bolat dedi ki…
Teşekürler, evet uğramak lazım ben tiz vakitte Beşiktaştayım :))
Blogger Bolat dedi ki…
İhtiyarı bulmaktan kolayı yok, Beşiktaş köyiçi caddesine gelince, hani balık pazarı varya BKM filan, işte orada sor Kaymakçı Pando diye 5 yaşında çocuk gösterir :))
Blogger Bolat dedi ki…
Değil mi ama, bal kaymak bir de ince belli bardakta çay bir de yanında sağlam bir dostun varsa o meymenetsiz ihtiyar vız gelir walla :))
RABİA SERTELİ dedi ki…
Bal-kaymak, ayrı ayrı da takılabilen ama bir araya geldiklerinde tadlarına doyulamayan ikili :))
İstanbul'un süt ve süt ürünleri bir zamanlar Bulgar'lardan sorulurmuş. Ben de bir kaçına yetiştim.
Allah için! adamlar ciddi çalışırlardı :)
Keyfimin Kahyası dedi ki…
teşekkür ederim :)
şirin dedi ki…
Eger sabahciysam ve cay icmediysem afyonum patlamadi uzerime gelmeyin derdim bu anektodu anlaticam ogrencilerime
Depresif Ayu dedi ki…
Afyonunu patlatmak deyimini kullanırdım ama kökenini bilmezdim. Bilgi için teşekkür ediyorum efenim :)

Bal - kaymağa bayılırım. Abartılı tüketirim hatta. Ama olsun, ayuyum sonuçta :)
Blogger Bolat dedi ki…
Evet bir de süt var değil mi, sıcak süt :) orta okul yıllarında pastanelerde sıcak içeceğimizdi :)
Blogger Bolat dedi ki…
Sabahları ayılmak için ben de çay tercih edenlerdenim nadiren, nescafe:)
Blogger Bolat dedi ki…
Abartılı tüketmemek lazım fazla enerjinin zararı var :))
Adsız dedi ki…
pando balkaymak yiyip blogunda bahsetmeyen bir blogger yoktur sanırım :) mekanı, ruhu, lezzeti mermer masaları sandalyeleri ufacık dükkan ama şanı almış götürmüş:) bu post da diğerleri gibi çok güzel olmuş:)
Blogger Bolat dedi ki…
Bizimkisi ayal alışkanlığı olmuştur bir ara uzak kalınca anladık değerini :)
Unknown dedi ki…
ramazandan sonra ilk işim pandoya uğramak olucak.:))bu arada afyonu patlamanın nedemek olduğunu öğrenmiş oldum :)
hayırlı ramazanlar..
Blogger Bolat dedi ki…
Kesinlikle uğrayın derim, salaşlıkta dip yapmış bir yer ama kendi çapında karizması vardır :)
LILA MOONLIGHT dedi ki…
Offff nasil canim cekti simdi bal kaymak, nereden bulucam kaymagi Bolat, ne yaptin : )))) Besiktasa gidince kesin denemeliyim burayi : )
Blogger Bolat dedi ki…
Git ama ardımdan da saydırma çünkü huysuz Pando'ya güvenilmez ama kadınlara daha nazik davranır :))
Tahir Selçuk Timur dedi ki…
Yutkunurken resmen tadını damağımda hissettim bal - kaymağın
Hic bal-kaymak yemedim..yemek icin Turkiyeye ve Besiktas a gidisi bekleyecegim:)) paylasim icin tesekkurler..
Blogger Bolat dedi ki…
Uzak değil Beşiktaşta tavsiye ederim :)
Blogger Bolat dedi ki…
Bekleriz efem :)
beste dedi ki…
bende serencebey yokusunda oturdum 6 ay kadar apartmandaki delilere dayanayip kactik sonra. kaymak her pazar alinir ve sukredilirdi simdi cok populer olmus gecen sene gittigimde yer bulamadik yanina ciraklar almis! degisime direnen ve huysuz beni bir azarladi gulup gectim o oyle kaymagi icin cekilir :) eskiden farketmemistim huysuzlugunu hanimi iyidir ama birde isimleri olan inekleri var onarin :) ozledim ben keske orada olsam huysuzluguna katlansam...
beste dedi ki…
birde mis gibi sicak sut vardir yaaaaaa
Blogger Bolat dedi ki…
İhtiyarı İstanbulun kültürel mirası liestesine alasım var. Çok farklı bir insan profilidir :)
Blogger Bolat dedi ki…
Evet hala vardır umarım babanemin yaşadığı yıllara götürür beni sıcak süt olayı.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı