Sen, Heredot ve Yoros Kalesi

İstanbul'daysanız İstanbul’un tadını çıkarmaya bakın. Nasıl? Mesela şehrin kalabalığından kurtulmak için Anadolu Kavağına gidin. Buradaki ihtişamlı  Yoros Kalesini görün diyeceğim ama kalede konservasyon çalışmaları devam ediyor. Arkeolojik kazı çalışmaları kalenin eteklerine doğru genişletiliyor. Kale bu yıl Unesco tarafından Geçici kültürel Miras listesine Yoros Fortress adıyla girdi. Buraya Beykoz demeye içim varmıyor zira çok çirkinleşmiş Beykoz ilçesi.

Bilen bilir kale çöplük haline gelmişti. Kaleyi ziyaret edenlerin çoğu tarihi yapının tarihi değerinden çok İstanbul’un manzarasını daha iyi görebilmek için ziyaret ediyordu. Kalenin eteklerine doğru genişletilecek kazı ile Yoros Kalesinin daha da güzelleşeceğini umuyorum. Şahsen ben Yoros Kalesinden müthiş kalıntılar bekliyorum. Beykozlu bir uyanık vatandaş da, kalenin kitabesini hacı etmişti de polisler onu ahırda buldu. Bu neyin kafası arkadaş!

Ermeni Tarihçimiz Eremya Çelebi

Atalarımızın askeri garnizon olarak kullandıkları Yoros Kalesinde camisi, hamamıyla 24 haneli bir köy olduğunu yazar Ermeni tarihçimiz Eremya Çelebi. İstanbulda mutlaka görülmesi gereken yerlerden biridir. Atalarımız Garnizon olarak kullanır da askerimiz kullanmaz mı! Bizim yaptığımıza bakar mısınız askeri lojman yapmışlar sit alanına, insan gözüyle bakar görür buraya lojman mı olur arkadaş!

Belkide birçok blogger arkadaş kaleyi ziyaret ettiği o günlere döndü.

İstanbullulara da seslenmek gerek, Yoros Kalesi bir piknik yeri değildir. Alın ailenizi çoluk çocuk torba boncuk gidin ve kalenin hikayesini anlatın. Böylece İstanbul'un değerini bilsinler. Yoros Kalesi ile ilgili küçük bir ayrıntıyı da dile getirmek istiyorum. Yoros Kalesi bir Ceneviz Kalesi değil bir Bizans eseridir. Bizanslılardan Venedikliler almış sonra da bize geçmiş. Atamız  Birinci Beyazıt'ın marifetiyle kale bizim olmuştur.


Yoros Kalesi arkeolojik çalışmalarında en büyük emek İstanbul Üniversitesi'nindir kendilerini bir vatandaş olarak tebrik ediyorum. Yoros Kalesine gitmemiş İstanbullu varsa yazıktır, elin caponu, kanadalısı, almanı, çinlisi dünyanın öbür yanından gelir, sen gelmezsin olur mu! Olmaz. Gidin tarihte ilk kez Heredot’un yazdığı bu mekânı görün.


Düşünsene İstanboel'de Anadolu Kavağında Heredot ve sen daha ne olsun.

Fotoğraf Kaynak: geolocation

Yorumlar

LILA MOONLIGHT dedi ki…
Bolat beni anilarima goturdun cidden, kim bilir kac yil evvel bir yaz gunu vapurla gitmistik annem babam, tepeye cikmistik ama kaleyi gezmedik. Bu yaz uzun geldigimizde esime ve ogluma da yasatmaliyim o vapur gezisi tecrubesini, birkac yerde dura dura. O zaman kaleye daha alici gozle bakicam : )
Blogger Bolat dedi ki…
Unutmadan çocuğa burayı Heredot'un da anlattığını söylemek lazım, henüz Heredot'u bilmese de eşsiz bir yerdir hem içindesin şehrin hem dışında, hem içindesin tarihin hem dışında :)
ah Bolat ah !
düşünün benim çocukluğumu !tüm boğaz içini.
50 yaşımda olduğuma göre -65 yıllık Beylerbeyi'li boğaziçili bir aileyiz ! karış karış santim santim bilirim her köşeyi..her semti.

Lakin hiç bir şey eskisi gibi olmayacak..medeniyet bu çağda böyle kirlilik içindeyken- biz hala bir arpa tanesi kadar yol almamışken ! İstanbul'a bunca hainlik- bunca görmezden gelinmişlik varken Nasıl bir şehirde yaşadığını anlamamışken ÇOK ZOR HER ŞEY..
YILDIM BEN İNAN ..
Ama mücadeleden vazgeçmiyorum yine de..
İnsan portföyü ciddi anlamda gerilerde !! :(
Nilgün Komar dedi ki…
bende gittim iki kez ve her seferinde bu kadar bakımsız olmasına üzüldüm.. lojmanları hatırlamadım ama belki onların olduğu tarafa geçmedik mi acaba? neyse lojman olmasa da orası çöplük olacaktı.. umarım daha sahip çıkarız bundan sonra.. asıl yatırımların yapılması gerekenler işte bu varlıklarımızdır derim her zaman! yeni taş bina dikeceklerine marifetmiş gibi taş ama eskimiz ve varlığımızı hatırlatan bu eserlerimizi bakımlaştırsalar olmazmı?
Unknown dedi ki…
Ben cook eski yillarda ( 10-15 yil olmustur) gitmistim Yoros tepesine. Muhtesem bir yerdir keske firsat olsa da tekrar gitsem..
Unknown dedi ki…
Cok gittim ve bir kezde senin için gideceğim kardesim... orası için sebep ariyordum zaten :)
ımtırak ımsı dedi ki…
istanbula hayranım lakin çok fazla bulunmadım. ender bildiğim yerlerden biridir anadolu kavağı. 3 sene evvel gerçekten çok acınası haldeydi kale. kokudan yaklaşamamıştık.

oradana arkadaşlarım beni bir yere götürdüler ama hatırlamıyorum. bir balıkçı köyünden kıyıya indik. mükemmel bir manzara denize yüzünüzü verince sağınızda yüksekte fener duruyordu. birkaç balıkçı teknesi. yengeç kabukları. çakıllı deniz. ilk defa orada girdim boğazın sularına tam da karadenize merhaba denilen yerden
VuslaT dedi ki…
İstanbul'a bir gelebilsem gezecem didik didik ama..Burası da başlama noktam olsun bari. Uçtan içe..
Sevgiler Bolat..
Blogger Bolat dedi ki…
Yılmamak lazım, doğru bildiğim yolda devam etmemiz lazım, değerimize biz sahip çıkmazsak kim çıkacak. Düşünün Kalenin kitabesini çalacak kadar gözü dönmüş insana ne diyeceksiniz.
Bildiğimizi paylaşmak lazım güzel anılarınızı bloğunuzda okumaya devam edeceğiz :)
Blogger Bolat dedi ki…
Lojmanlar resimde gözüküyor efem hemen kalenin eteğinde :) İstanbulun altı da üstü de bizim :) sahip çıkmamız gerek.
Blogger Bolat dedi ki…
Fırsatı yaratmak lazım bahane uydurmak lazım :))
Blogger Bolat dedi ki…
Emir bezelye, Heredotla çağdaş olmak onu o kaleye geldiğini hissetmek güzel olmalı :) Yalnız seyir için değil bilmek ve anlatmak içinde orada olmalıyız. Toplumu suçlamak kolaycılık olur yazalım okuyalım paylaşalım :)
Blogger Bolat dedi ki…
Kavaklar İstanbulun güzel yerlerindendir aslında hafta sonları kalabalık olur mümkünse hafta içi gezmek daha iyidir :)
Blogger Bolat dedi ki…
Bekleriz efem, istanbul sizi bekler.
RABİA SERTELİ dedi ki…
Tam da dediğin gibi haklısın manzara seyretmek için tırmandığımız bir kale yıkıntısını hatırlıyorum. Etrafı çöplük olmuştu. Bilmiyoruz, doğup, büyüdüğümüz şehri tanımıyoruz. Ama benim çocukluğumda eski eserlerin hepsi viraneydi. Evimizin yakınında bir arsada oynardık, oraya tekke derdik. Tekke yıkılmış, arsası kalmış. Hangi tarikatın tekkesiydi bilmiyoruz.
Sevgiler, işlerinde kolaylıklar diliyorum :)
Blogger Bolat dedi ki…
Koruma bilinci anlama ve bilme olayları gerçekleşmeden yüzeysel kalır sığı kalır. Tarihi eserlerimizi hem korumalı hem de yaşatabildiklerimizi yaşatmalıyız.
Elif Ayvaz dedi ki…
Liste çıkartacağım bir tane bir daha İstanbul'a gelecek olursam. Yazdığın tüm yerlere gitmek istiyorum Bolat. :)
Blogger Bolat dedi ki…
Tamam ve soru soracağım vizesi finali var çekirge :))
deniz saatçioğlu dedi ki…
Offf o kadar uzun zaman oldu ki Anadolu Kavağına gitmeyeli, nasıl da severim halbuki. Neyse, belki bu posttan sonra gaza gelir, ufaklığı da alır giderim Bolat'cım :)
Çok teşekkürler bu arada yorumun için, her anının tadını çıkartıyorum merak etme :)

denizsaatcioglu.blogspot.com
Blogger Bolat dedi ki…
Deniz bebişle nice mutlu yıllara :)
deeptone dedi ki…
heredot tarihi. ne müthiş kitaptır ya.
:)

senin anlattığın ile istanbul ile benim istanbulum birbirine hiç benzemiyo. seninki somut gerçek istanbul, bense hayalimdeki istanbulda yaşarım. bebek beşiktaş şişli filan. belli yerler. onların dışını istanbul olarak görmüyorum bileee.
:))
Blogger Bolat dedi ki…
Hayalimizdeki gerçek İstanbul arasında fark olması son derece doğal deeptone :))
Unknown dedi ki…
Güsel bir yazı, öncelikle yazan kişiye teşekkür etmek lazım. fakat çok kısıtlı kaynaklar kullanılmış ve kale ile ilgili çok sağlam bilgiler veren Evliya ve Ayvansarayi dururken eremya çelebi tek kaynak olarak verilmesini anlayamadım. ???
Blogger Bolat dedi ki…
Rica ederim, öyle geniş geniş Yoros'u anlatmadım için detaylı bilgi vermedim, Eremya Çelebi'nin ise özel bir sebebi yok, Eremya da bizim insanımız, Evliya da bizim :) İkisi de bu vatanın evlatlarıdır Ömer :)
Unknown dedi ki…
evet tabi ki hepsi bizim insanımız. ben ayrım yapmamıştım. zaten kale hakkında çok kısıtlı kaynak var ayrım yapsak bilgi bulamayız :)
Blogger Bolat dedi ki…
Evliyayı çok kaynak gösterdim ayrıca bu blogta :)
Hemen hemen senede bir kez giderim, henuz bu seneki ziyaretimi gerceklestirmedim

Hatirlattigin iyi oldu ;-))
Blogger Bolat dedi ki…
Rica ederim:) gitmelisin.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı