İstanbul'da Domates Fiyatlarına Rusya ve Putin Etkisi

blogger_istanbul_domates
Domatese Puting Dopingi

Hangi Balığı Alsak?


Dün oğlum Teoman'la biraz yürüdük, yemek yedik, Remzi Kitabevi'ne haftalık ziyaretimizi gerçekleştirip, kitap karıştırdık, dergi aldık. Yolumuzun üzerindeki markete balık almak için uğradık. Balık tezgahında allı pullu balıklar, çeşitler bol ama balıkçıma "ne önerirsin" diye sordum. "Abi sen ağzının tadını biliyorsun sana  sadece çinekop al diyemem" deyince müşteriler haliyle kıllandı. 

Aldı bir fısıltı, mırıldanma, kimi bayat  bunlar bayat dedi, kimi pahalı mı dedi, kimi de öyle bön bön baktı!

Çinekop yenmemesi gerektiğini çinekobun lüferin yavrusu olduğunu bu balığın lezzetsiz olduğunu onun yerine başka balık yenmesi gerektiğini söyledim beni tanıyan balıkçım da nazik davranıp beni teyit etti. Bak şuna abi bu çinekop bile değil "yaprak" bunu avlamak günah günah, diyerek vicdanını konuşturdu. Sağolsun, varolsun!

Peki bir İstanbullu olarak hangi balığı satın aldık?  


1 kilo istavrit, 2 parça soğuk denizlerin kraliçesi somon aldık. İstavritleri tava yapacağız. Somonların bir parçasından balık çorbası diğer kısımları kısımları fırında somon yapacağız. Marmara hamsisiydi içinde sardalya gördüm bolca o yüzden almadım, mercanlar pahalıydı, kalkan fiyatı iyi ama 45 TL bize yetmez dedim. İstavrit her zaman taze her zaman lezzetli ve ekonomik. Kilo fiyatı 9 TL.

İstanbul'da domates fiyatları


Kasaya giderken bir de baktım domatesler kıpkırmızı o kadar güzeller ki yer gök domates. Gözlerime inanamadım, fiyatı çok iyi Aralıkta domates 2 lira yahu!

İstanbul İstanbul Olalı böyle domates fiyatı görmedi!


Temmuzda, Haziran'da 2.5 TL ile 3 TL olan domates 2 TL'ye düşmüş.

Ohoooo çok uzucuz biraz alalım dedim. Neden çok alıyorsun Babaa dedi Teoman!

Dedim ki domatesin fiyatı çok düşmüş oğlum.

"Neden baba?" dedi.

Putin denen adımın yüzünden oğlum dedim!

"Sağolsun Putin Amca o zaman" dedi.


Bişey diyemedim güldüm... 

Domatesin Etimolojisi, kökeni, tarihi


Benim etimoloji merakımı bilenler hoş görsün. Blog yazısı uzayacak ama umurumda da değil!

Domatessiz çoban salatası! Hayat onsuz ne yavan olur değil mi?

Yumurta ile birlikte bekar yemeği "menemen" ekürisi nedir?

Yumurta ile birlikte demokratik tepkilerin şahı nedir! Tomatiss!

Domatesin ilginç ve tuhaf bir tarihi var. Domates Bolivya ve Perulular tarafından dünya sahnesine taşınır. O bölgede yetişen bu yabani  domatesler sarı renklidir. Daha sonra Meksika'da kırmızı domates türüne rastlanır.  

Bu Avrupalı hırsızlar Amerika'yı keşfedince Kristof Kolomb'la birlikte Avrupa'ya gemilerle gönderilir. Domates ABD'de ilk defa Thomas Jefferson tarafından yetiştirilir.

Ama pek çok insan zehirli olduğuna inanarak yemeyi reddeder, ta ki 1900'e kadar. Uzun zaman önce, pek çok Avrupalı için domates "aşk elmasıydı" çünkü insanları romantik yaptığına inanılıyordu. 

Domates dilimize Rumca'dan "doma'tes" şeklinden geçmiştir. Domates adı dünya dillerinin çoğuna İspanyolca "tomate" den, girmiştir. Bu ismin asıl kökeni ise Nahuatl dilinde "tomatotl"dan alınmıştır.

O yüzden bazı Avrupa ülkelerinde hala domatese "meyve" derler biz ona "sebze" dediğimiz için gülerler. Asıl ağlanacak hallerine gülünesi olanlar onlardır. Domates bir meyve değil bal gibi sebzedir. Sadece sizin aptal fantezileriniz dolayısı ile "elma" denmiştir. Nokta...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hadımköy, İstanbul'un en tuhaf köyü

Vatoz Balığı Yaptım Evde İsyan Çıktı

Blog Yazarının Eşek İstavriti, Azman İstavritle İmtihanı